تاریخ : شنبه 28 آذر 1394
کد 31

به گزارش روابط عمومی، نشست دوره ای کار گروه سلامت و امنیت غذایی با حضور معاون فرمانداری، سرپرست و معاونین دانشکده علوم پزشکی و نمایندگان ادارات مختلف شهرستان مراغه در سالن کنفرانس ستاد دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد.

شرکت کنندگان نشست به دو محور نحوه ی همکاری ادارات مختلف سطح شهرستان مراغه برای اجرای طرح غربالگری بیماری های غیر واگیر و همچنین مسایل مربوط به دندانپزشکان و دندانسازان در سطح شهرستان مراغه پرداختند.

در ابتدای این نشست، آقای دکتر مجتهدی، معاون محترم بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و تشکر از مسئولیت پذیری آنها برای پرداختن به مسائل مربوط به سلامت همشهریان، در خصوص طرح غربالگری بیماری های غیر واگیر که یکی از برنامه های اجرایی سازمان بهداشت جهانی است گفت: این طرح از اول دی ماه همزمان با سه شهر دیگر در مراغه اجرا خواهد شد تا عوامل خطر بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سرطان شناسایی و اقدامات کنترلی و پیشگیری به موقع انجام شود.

در ادامه ، آقای محمودی، معاون محترم فرمانداری ویژه ی شهرستان مراغه، با اشاره به این نکته که طرح غربالگری بیماری های غیر واگیر در سطح شهرستان مراغه یک اتفاق بسیار مبارک است گفت: با توجه به روند رو به افزایش بیماری های غیر واگیر ناشی از فشار خون، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس ضرورت چنین طرحی احساس می شد. ما از تمامی دستگاهها انتظار داریم با دانشکده علوم پزشکی مراغه همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به نحو عالی انجام شود.

سپس آقای دکتر علی جنتی، سرپرست محترم دانشکده علوم پزشکی مراغه، پس از ارائه ی گزارشی از اقدامات انجام یافته در حوزه ی سلامت طی 9 ماه گذشته گفت: مجموعه ی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بستر کنترل و درمان همه ی بیماری ها اعم از واگیر و غیرواگیر را فراهم آورد. اما واقعیت این است که کمتر از سی درصد مسائل مربوط به حوزه ی سلامت بر عهده ی این دانشکده می باشد و درصد بیشتری از آن به عهده ی دیگر سازمان ها می باشد. لذا از سازمان ها انتظار می رود در ایفای نقش خود در جهت ارتقای سلامت جسمی و روحی دریغ نکنند.

ایشان افزود: رسالت اصلی کار گروه سلامت و امنیت غذایی ایجاد جامعه ای سالم است. با عنایت به چهار رکن اساسی این حوزه یعنی مشارکت جامعه، همکاری بین بخشی، تکنولوژی های سلامت و عدالت در توزیع منابع می توان گفت که این رسالت بر عهده ی همه سازمان ها است تا از طریق آموزش مداوم برای خود مراقبتی و توانمند سازی مردم برای کنترل سلامت خود  این هدف مهم حاصل شود.

در ادامه ی این نشست، آقای دکتر نوین سالاری، رئیس اداره ی نظارت و اعتبار بخشی بیمارستانی، پس از اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت دندانپزشکان و دندانسازان به عنوان یکی از مسایل مهم حوزه ی سلامت گفت: با توجه به اینکه برخی از دندانسازان مجوز خود را از نهادهای دیگر اخذ کرده اند و همکاری لازم را با اداره ی نظارت دانشکده علوم پزشکی مراغه انجام نمی دهند عنایت و همکاری دیگر نهادها و حتی در مواردی دادستانی محترم شهرستان ضروری می نماید.

در پایان این نشست، پس از استماع نظرات نمایندگان ادارات سطح شهرستان مراغه در خصوص نحوه ی همکاری اداره ی متبوع خود در زمینه های مطرح شده، مصوبات جلسه قرائت شد و مورد تایید شرکت کنندگان قرار گرفت.