تاریخ : دوشنبه 11 ارديبهشت 1402
کد 2735
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ دکتر حق گشایی معاون بهداششتی و رئیس مرکز بهداشت مراغه ضمن بیان این موضوع افزود: این بيماري يكي از بيماريهاي  انگلي است كه از طريق گزش پشه آنوفل و رشد و تكثير تك ياخته پلاسموديوم در خون انسان ايجاد مي شود . پلاسموديومها در داخل گلبولهاي قرمز خون رشد ميكند و پس از رشد ، تكثير نموده و موجب پاره شدن گلبولهاي قرمز خون و بروز علائم مالاريا مي شود .
دکتر اسدیان رئیس گروه ملبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی در مصاحبه با روابط عمومی گفت:از نظر تعداد موارد بیماری باید اظهار داشت که طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 300 تا 500 میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. از مهمترين قربانيان مالاريا كودكان زير 5 سال هستند به طوريكه هر دو دقيقه يك كودك جان خود را از دست مي دهد. از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریای شدید به طور عمده از نوع فالسیپارم است. به طور کلی حدود 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از مالاریا در آفریقا رخ می دهد. بيشترين موارد بيماري مالاريا در ايران مربوط به استانهاي سيستان و بلوچستان ، هرمزگان و قسمت گرمسيري كرمان مي باشد 
در ادامه وی خاطر نشان کرد:اشخاصي كه به بيماري مالاريا مبتلا مي شوند ابتدا احساس سرما مي كنند و سپس لرز مي نمايند و بعد دچار تب مي شوند و در نهايت تعريق را تجربه مي كنند كه به اين مراحل حمله مالاريا گفته مي شود . علائم ديگر مالاريا سردرد ، استفراغ ، بزرگي طحال ، كم خوني و دردهاي عضلاني مي باشد.
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه