تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1401
کد 2599

به گزارش ایرنا دانشکده علوم پزشکی مراغه طی همین یک سال اخیر گام‌های بلندی در جهت تقویت نظام سلامت این شهرستان برداشته که از جمله آنها می‌توان به «جذب ۳۶ پزشک متخصص و فوق متخصص در کلیه رشته‌ها و به دنبال آن راه‌اندازی رشته پزشکی» و «تکمیل سبد خدمات درمانی» و غیره اشاره کرد.

اما در کنار همه تلاش‌هایی که برای تقویت بخش درمان و آموزش و در نهایت برای ارتقای این دانشکده به دانشگاه برداشته می‌شود، می‌توان به توجه ویژه مدیران دانشکده به بخش بهداشت اشاره کرد چراکه تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی، از پیش‌نیازهای محوری برای تقویت نظام سلامت به شمار می‌آید.

تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی نیز بر اساس نظر کارشناسان حوزه سلامت، به نوبه خود باید با تقویت الزاماتی چون مدیریت و رهبری شایسته‌محور، بهبود ساختار سازمانی، بهبود سیستم اطلاعاتی بهداشتی، توانمندسازی نیروی انسانی، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، آموزش بهداشت، ارتقای سلامت مردم و افزایش پوشش جمعیت همراه باشد.

الزامات تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی در یک نگاه: مدیریت و رهبری شایسته‌محور، بهبود ساختار سازمانی، بهبود سیستم اطلاعاتی بهداشتی، توانمندسازی نیروی انسانی، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، آموزش بهداشت، ارتقای سلامت مردم و افزایش پوشش جمعیت

مجال گفت‌وگو با معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه و رئیس مرکز بهداشت این شهرستان نیز تا حدودی نگاه مسئولان نسبت به این الزامات و در حقیقت جایگاه بهداشت در نظام سلامت مراغه را در دولت سیزدهم نشان می‌دهد.

به گفته دکتر «الهه حق‌گشایی» تقویت این الزامات طی دولت مردمی با برنامه‌هایی چون احیای نظام شبکه مراقبت بهداشتی، نظام ارجاع، برنامه پزشک خانواده، برنامه جوانی جمعیت، تامین به موقع دارو، ارایه خدمات آزمایشگاهی و غیره دنبال شده و تلاش می‌شود تا حوزه بهداشت به معنای واقعی بتواند در مسیر پیشگیری گام بردارد.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی برای تقویت حوزه بهداشت به زیرساخت‌ نیاز است، بیان کرد: اکنون ۱۰ طرح بهداشتی با حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در این شهرستان در حال اجراست و علاوه بر آنها نیز اجرای سه طرح بهداشتی طی دهه فجر امسال آغاز و یک طرح دیگر افتتاح شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه اضافه کرد: ساختمان آموزشگاه بهورزی و ستاد معاونت بهداشتی با زیر بنای چهار هزار مترمربع و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح های زیربنایی حوزه بهداشت دانشکده محسوب می‌شود که احداث آن طی روزهای اخیر کلید خورد.

رئیس مرکز بهداشت مراغه افزود: مرکز خدمات جامع سلامت شهری - روستایی جانبازان با زیر بنای۴۵۰ مترمربع و با اعتبار ۶۶ میلیارد ریالی که ۱۸ هزار نفر از جمعبیت شهرستان را تحت پوشش قرار می‌دهد، از دیگر طرح‌های بهداشتی است که طی دهه فجر امسال کلنگ‌زنی شد.

دکتر حق‌گشایی اضافه کرد: مراکز خدمات جامع سلامت شماره یک هاشم‌آباد، سهند و جانبازان و همچنین مراکز خدمات جامع سلامت روستاهای داشبلاغ‌بازار و خانه بهداشت خرمازرد از دیگر طرح‌های در دست اجرای دانشکده علوم پزشکی مراغه است.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای شهرستان و منطقه جنوب استان نیز خدمت دیگری در دولت مردمی است که می‌تواند بار مراجعه به مرکز استان را کاهش دهد.

دکتر حق‌گشایی ضمن اشاره به ارزیابی ارزیابان دفتر سازمان جهانی بهداشت از طرح «ICERP۲» در این خصوص، گفت: فراهم‌سازی دسترسی به خدمات آزمایشگاهی باکیفیت و انجام آزمایش‌های تخصصی به منظور بهره‌مندی افراد کم‌برخوردار از خدمات آزمایشگاهی با تعرفه دولتی، یکی از مهمترین اهداف معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه و مرکز بهداشت شهرستان، بوده و همسو با سیاست گسترش عدالت اجتماعی در دولت مردمی است.

وی با بیان اینکه طرح «ICERP۲» با هدف تجهیز آزمایشگاه‌های شبکه مولکولی بهداشت شروع شده است، اعلام کرد: دانشکده علوم پزشکی مراغه توسط ارزیابان نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران مورد ارزیابی قرار گرفت و موفق به اخذ درجه سبز شد تا پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی به معاونت بهداشتی و آزمایشگاه مرکزی و سلولی - مولکولی اضافه شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ادامه داد: این موفقیت بزرگ یکی از نتایج حمایت همه‌جانبه رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه از حوزه بهداشت به عنوان پیش‌نیاز تقویت نظام سلامت به شمار می‌رود.

دکتر حق‌گشایی به افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستایی طالبخان در فضایی با ۲۸۸ مترمربع و با ۱۸ میلیارد ریال هزینه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این مرکز هشت‌هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیان کرد: خانواده مرحومه «فاطمه جنگجو» با چهار میلیارد ریال مشارکت و «مهدی تیموری» با یک میلیارد ریال مشارکت در احداث این مرکز، اهمیت حوزه بهداشت در میان مردم شهرستان را نیز به نمایش گذاشتند.

به گفته وی این مرکز سه‌ خانه بهداشت و یک پایگاه سلامت ضمیمه را تحت پوشش قرار می‌دهد و اکنون در این مرکز ۲ پزشک، ۲ ماما، ۲ مراقب سلامت و کارشناسان سلامت روان و تغذیه و بهداشت محیط و بهورزان مشغول ارایه خدمت هستند.

وی همچنین در خصوص تقویت برنامه‌های نظام مراقبت‌های بهداشتی شامل سلامت معنوی و روان، مقابله با اعتیاد، تغذیه و امنیت غذایی، سبک زندگی سالم، پیشگیری از حوادث، افزایش سطح آگاهی و سواد سلامت، حمایت اجتماعی و بهبود محیط‌های سالم شهری و روستایی، جوانی جمعیت و بهبود سطح خدمات به سالمندان نیز بیان کرد: هدف استراتژیک مرکز بهداشت شهرستان «بهبود و توسعه عادلانه و قابل دسترس خدمات بهداشتی» است.

رئیس مرکز بهداشت مراغه ادامه داد: برای دستیابی به این مهم ۶ هدف کلان شامل «توسعه و بهبود فضای فیزیکی بهداشتی»، «توسعه برنامه‌محوری و مدیریت بهینه منابع در بهداشت»، «جلب مشارکت مردمی و همکاری‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی»، «توسعه برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی بهداشت»، «افزایش پوشش خدمات در برنامه‌های بهداشتی» و «توانمندسازی مردم جهت خودمراقبتی و ترویج شیوه زندگی سالم» را دنبال خواهیم کرد.

به گفته دکتر حق‌گشایی تحقق این اهداف نیازمند مشارکت جمعی سایر نهادهای تاثیرگذار در سلامت است و مرکز بهداشت شهرستان به عنوان اداره متولی در این امر تلاش خود را جهت ارتقای سطح همکاری‌های بین‌بخشی به کار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و توسعه نظام سلامت کشور نیز موجب شد تا طی دولت مردمی، سند ملی تقویت نظام شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تدوین شود.

  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه