تاریخ : شنبه 21 خرداد 1401
کد 2267
جلسه آموزشی"مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران –بازآموزی کتاب راهنمای خارج بیمارستانی " با سخنرانی سرپرست گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشکده مراغه با بیان اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals) در خصوص حفظ و ارتقاء سلامت مادران جهت دستیابی به کاهش مرگ مادری و حفظ سلامت آنان "پایان دادن به مرگهای قابل اجتناب و ارایه ی سیمای مرگ مادری در کشور و حوزه ی شهرستان مراغه ، آمار و شاخصهای مربوط به مرگ مادری و علت آنها ، تاريخچه برنامه مراقبت مادران در ايران ، ضمن بیان اهمیت پیشگیری از مرگ مادری و حساس سازی کلیه ی ارایه دهندگان خدمت سلامت مادران در مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی و خانه های بهداشت ، عوامل تاثیر گذار در این امر از قبیل شناسایی زود هنگام مادران باردار ، ویزیت ، مراقبت ، پیگیری و ...... را تاکید نمودند.
در ادامه جلسه ، پیش آزمون  انجام گرفت. و سرکار خانم برار با توجه به ویرایش کتاب راهنمای خارج بیمارستانی ؛ ویژه پزشک-ماما " توسط اداره سلامت مادران وزارت متبوع جهت توانمندسازی ، تقویت بنیه علمی و عملی ارایه دهندگان خدمات سلامت مادران به توضیح عناوین آموزشی بر حسب تغییرات انجام گرفته در راهنمای مذکور ؛ در چهار حیطه پیش از بارداری ، حين بارداري، حین زايمان و پس از زایمان ، با نمایش اسلایدهای مربوطه پرداختند. و با تشریح کلیه موارد کاربردی و عملیاتی به آموزش خود ادامه دادند. 
همچنین خانم برار جهت سنجش موثر بودن آموزشها و تاثیر آن در تبدیل به فعل رفتاری ، ادامه جلسه را به صورت کار گروهی با طرح 6 کیس مختلف در مورد تغییرات انجام یافته در راهنمای جدید ، برگزار کردند. که پس از ارایه سوالات ، افراد هر گروه به طور مجزا با بارش افکار و بهره گیری از راهنمای خدمات خارج بیمارستانی به تشریح و آنالیز مورد مربوطه پرداختند. سپس یک نفر به نمایندگی از هر گروه ، جمع بندی نظرات و جواب سوالات را به طور کامل برای حاضرین در جلسه قرائت نموده و دیگر همکاران در خصوص نکات مثبت و منفی ارایه شده ؛ نظر دادند. و این قسمت جلسه با پاسخ به کلیه سوالات مدعوین پایان یافت. 
در آخر جلسه انتظارات برنامه سلامت مادران در خصوص نکات قابل توجه در خصوص اهمیت ارجاع و پیگیری مادران باردار ، نشان دار کردن ، ثبت لیست مادران نیازمند مراقبت یا توجه ویژه ، واکسیناسیون کووید مادران باردار ، تداوم ارسال مشخصات مادران مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید ، نحوه پذیرش مادران باردار در نقل مکان داخل یا خارج شهرستانی ، تکمیل اکسل موربیدیدیته برای مادران بستری شده در ICU ، CCU یا هیسترکتومی شده ، تکمیل دفترچه مادر و نوزاد ، تاکید بر نحوه صحیح ثبت زایمان و مشخصات آن در سامانه و ..... مطالبی را ارایه نمودند. و جلسه با برگزاری پره تست خاتمه یافت. شایان ذکر است ؛ جهت هدفدار 
نمودن و سنجش تاثیر آموزش ، تحلیل و آنالیز جواب سوالهای مربوط به آزمون ( به روش  (T test بررسی و موثر بودن آموزشها مشخص گردید.
 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه