تاریخ : چهارشنبه 11 خرداد 1401
کد 2259
11 خرداد ماه 
💠 روز جهانی شیر 
💯شعار روز جهانی شیر 
*"از لبنیات لذت ببرید"*

🔸 دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب  برای رشد و نمو و ارتقا سیستم ایمنی کودک ، حفظ بدن و محافظت از بیماریهای عفونی و غیر واگیر (NCDs) در زندگی بزرگسالان ضروری است. 

🔹 تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به عنوان پیش نیاز مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود . بنابراین بهبود رژیم های غذایی خانواده و وضعیت تغذیه کودکان در برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره (MDGs) مربوط به ریشه کنی فقر شدید و گرسنگی (MDG 1) و افزایش آن ضروری است.

🔸 بیش از 6 میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و فرآورده های  لبنی مصرف می کنند.سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است ، اما فاصله  این سرانه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیاد است.

🔹 تقاضا برای شیر و فراورده های لبنی در کشورهای در حال توسعه با افزایش درآمدها ، رشد جمعیت ، شهرنشینی و تغییر رژیم های غذایی رو به افزایش است. درکشور ما  متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است . براساس نتایج بررسی مصرف غذایی خانوارها متوسط مصرف سرانه شیر و لبنیات 190 گرم در روز است که با پیشنهادهای"سبدغذایی مطلوب برای جامعه ایرانی" مبنی بر مصرف روزانه 250 گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

 🔸 براساس بررسی دردانشگاه  دزفول 10 درصد ازجمعیت بالای 6 سال مصرف نامطلوب در دریافت لبنیات  دارند.  

🔹 مصرف شیر و لبنیات به میزان قابل توجهی تحت تأثیر طیفی از عوامل مختلف از جمله  دسترسی فیزیکی ، دسترسی اقتصادی ، فرهنگ و سواد تغذیه ای قرار می گیرد.

*روابط عمومی معاونت بهداشت*
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه