تاریخ : يکشنبه 16 اسفند 1394
کد 208

بیماری های غیر واگیر عامل ۷۵درصد مرگ و میرها در ایران است/ تقریبا همه ایرانی ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند

دکتر هاشمی اعلام کرد: تجربه ابولا نشان داد که داشتن یک نظام باقوام سلامت دارای اهمیت است .
به گزارش وبدا دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت که برای شرکت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی به کشور ارمنستان سفر کرده است، صبح امروز در سخنرانی  خود در این کنفرانس ضمن بیان این مطلب گفت: سيستم‌هاي سلامت با قوام كه براساس اصول پوشش همگاني سلامت فعالیت می کنند ، داراي پتانسيل لازم براي كاهش فقر، انسجام اجتماعي، توسعه اقتصادي و نجات جان انسان‌ها و كاهش شيوع بيماري هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پوشش همگاني سلامت، يك راه منحصر به فرد براي اطمينان از اين است كه هركس بدون توجه به موقعيت اجتماعي و اقتصادي و بدون هيچ مانعي، حق و امكان دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني با كيفيت، بدون مشكلات مالي را دارد .

دکتر هاشمی یادآور شد: جان هزاران نفر در اثر تهديدات سلامت، در معرض خطر است كه بسياري از آنها ناشي از عدم دسترسي به مداخلات ضروري و مراقبت‌هاي بهداشتي با كيفيت است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  در منطقه ما، بخش اعظم مرگ و ميرها و جراحات در اثر درگيري‌هاي نظامي و اقدامات تروريستي اتفاق مي‌افتد .

دکتر هاشمی با بیان این که گسترده‌ترين چالش در بهداشت عمومي جهاني، بيماري‌هاي غيرواگير نظير بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت است كه سالانه جان 40 ميليون نفر را در سراسر جهان مي‌گيرد، گفت:  40 درصد از اين مرگ‌ها زودرس بوده و كه افراد كمتر از 70 سال را شامل مي‌شود و قابل پيشگيري است. و در ايران، بيماري‌هاي غيرواگير باعث  75  درصد از كل مرگ و ميرها را در برگيرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که سرمايه‌گذاري پايدار در بخش سلامت مستلزم مشاركت دائمي جامعه و همكاري بين‌بخشي، رويكرد سلامت در تمام سياستگذاري‌ها و حمايت موثر سياسي است، افزود: اما متأسفانه چنين رويكرد جامعي در بسياري از كشورها با درآمد متوسط و كم مورد غفلت قرار مي‌گيرد .

وزیر بهداشت کشورمان در سخنرانی خود در این اجلاس به تشریح اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت پرداخت و گفت: مفتخرم به اطلاع برسانم كه دولت جمهوري اسلامي ايران تحت رياست جناب آقاي دكتر روحاني، دستيابي به پوشش همگاني سلامت را به عنوان يكي از سه اولويت اصلي خود قرار داده است.

دکتر هاشمی گفت:  در دومين سالگرد اجراي طرح تحول نظام سلامت در کشور ؛ تقريبا همه ايراني‌ها تحت پوشش بيمه درماني قرار گرفته و پرداخت مردم برای دریافت خدمات بستري به  6 درصد کاهش یافته است. يازده ميليون نفر از حاشیه نشینان شهرها  تحت خدمات جديد مراقبت اوليه قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت افزود: در اين طرح به بيماري‌هاي غيرواگير و رفتارهاي مرتبط با سبك‌هاي زندگي توجه شده است. همچنان، داروهاي اساسي فراهم شده و مردم دسترسي بيشتري به پزشكان عمومي و متخصصين در مناطق محروم داشته اند كه اين امر مي‌تواند خدمات بهداشتي با كيفيت را تضمين نمايد .
دکتر هاشمی گفت: عليرغم حمايت جهاني براي اصل پوشش همگاني سلامت، منابع مالي كافي براي چنين بسته جامع در بسياري از كشورهاي كم درآمد، از جمله كشورهايي كه از بحران‌ها رنج مي‌برند، وجود ندارد. با اين حال، متقاعد كردن وزراي اقتصاد و دارايي براي اختصاص بودجه بيشتر براي بخش سلامت از ايجاد درآمد چالش برانگيزتر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  نقش نهادهاي منطقه‌اي و جهاني، به ويژه سازمان جهاني بهداشت، براي فراهم آوردن شواهد سياسي و فني بيشتر به كشورهاي عضو براي صرف هزينه‌هاي بيشتر در حوزه سلامت مي‌تواند باعث منافع اقتصادي پايدار شود و  اين امر مستلزم اصلاحات گسترده نظام‌هاي سلامت براي كفايت و كارايي هزينه‌هاي سلامت و عدالت در هزينه‌كرد منابع سلامت است .

متن کامل سخنرانی وزیر بهداشت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی در ارمنستان را در ادامه می خوانید:
وزراي عاليقدر
هيئت‌هاي گرامي
در ابتدا، مايلم تشكر ويژه خود را از همكارم، جناب آقاي دكتر آرمن مراديان، وزير محترم بهداشت ارمنستان براي برگزاري كنفرانس چالش‌هاي سلامت عمومي و از دولت ارمنستان براي مهمان‌نوازي گرم اعلام دارم .
جان هزاران نفر در اثر تهديدات سلامت در معرض خطر است كه بسياري از آنها ناشي از عدم دسترسي به مداخلات ضروري و مراقبت‌هاي بهداشتي با كيفيت است. به ويژه در منطقه ما، بخش اعظم مرگ و ميرها و جراحات در اثر درگيري‌هاي نظامي و اقدامات تروريستي اتفاق مي‌افتد .

خانم‌ها و آقايان :
مجمع عمومي سازمان ملل متحد، دستور كار 2030 براي برنامه توسعه پايدار كه شامل 17 آرمان و 169 اهداف است، را تصويب كرد. برخلاف اهداف توسعه هزاره كه بيشتر سلامت محور بوده، فقط هدف سوم برنامه توسعه پايدار بيشترين تمركز خود را بر سلامت گذاشته و اهداف ديگر به عوامل اجتماعي و اقتصادي موثر بر سلامت به صورت جامع مي‌پردازد به دليل آنكه موضوع سلامت در اهداف توسعه هزاره سلامت به سرانجام نرسيده است .
اهداف توسعه پايدار بر اين موضوع تأكيد مي‌نمايد كه جامعه جهاني ديگر نمي‌تواند سلامت و بيماري را از مسائل كلان نظير تغييرات آب و هوايي مسكن نامناسب، نابرابري جنسيتي و نبود صلح و محروميت اقتصادي جدا از هم در نظر بگيرد .
نظام با قوام سلامت بر شش محور تقويت نظام سلامت شامل: 1. ارائه خدمات 2. نيروي كار سلامت 3. اطلاعات 4. دارو 5. تأمين مالي و 6. حكمراني استوار است. سرمايه‌گذاري پايدار در بخش سلامت مستلزم مشاركت دائمي جامعه و همكاري بين‌بخشي، رويكرد سلامت در تمام سياستگذاري‌ها و حمايت موثر سياسي مي‌باشد. اما متأسفانه چنين رويكرد جامعي در بسياري از كشورها با درآمد متوسط و كم مورد غفلت قرار مي‌گيرد .
تجربه ارزشمند اما تاسف برانگيز از «ابولا» نشان داد كه داشتن نظام با قوام سلامت داراي اهميت بوده و كشورهايي كه داراي نظام سلامت مؤثر و با ثبات هستند، كمتر تحت تأثير چنين مشكلاتي قرار مي‌گيرند. اين همايش، فرصتي را براي به اشتراك گذاشتن نظرات، تجربيات و تبادل نظر در زمينه يافتن راه‌حل‌هاي نوآورانه در مورد چگونگي غلبه بر چالش‌هاي سلامت عمومي را فراهم آورده و همچنين در صورت ضرورت باعث تغيير راهبردها و اجتناب از وقوع پيامدهاي تكان دهنده نظير چالش جديد زيكا مي‌شود.
خانم‌ها و آقايان :
سيستم‌هاي سلامت با قوام كه براساس اصول پوشش همگاني سلامت بوده، داراي پتانسيل لازم براي كاهش فقر، انسجام اجتماعي، توسعه اقتصادي و نجات جان انسان‌ها و كاهش شيوع بيماري هستند. پوشش همگاني سلامت، يك راه منحصر به فرد براي اطمينان از اين است كه هركس بدون توجه به موقعيت اجتماعي و اقتصادي و بدون هيچ مانعي، حق و امكان دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني با كيفيت، بدون مشكلات مالي را دارد .
مفتخرم به اطلاع برسانم كه دولت جمهوري اسلامي ايران تحت رياست جناب آقاي دكتر روحاني، دستيابي به پوشش همگاني سلامت را به عنوان يكي از سه اولويت اصلي خود قرار داده است. در دومين سالگرد اجراي طرح تحول نظام سلامت؛ بسيار خوشحالم كه به استحضار برسانم كه تقريبا همه ايراني‌ها تحت پوشش بيمه درماني قرار گرفته و كاهش قابل توجهي در پرداخت از جيب بيمار براي خدمات بستري با تنها 6 درصد از كل هزينه‌هاي بيمارستان اتفاق افتاده است و يازده ميليون نفر در حاشیه  شهرها  تحت خدمات جديد مراقبت اوليه قرار گرفته‌اند. در اين طرح به بيماري‌هاي غيرواگير و رفتارهاي مرتبط با سبك‌هاي زندگي توجه شده است. همچنان، داروهاي اساسي فراهم شده و مردم دسترسي بيشتري به پزشكان عمومي و متخصصين در مناطق محروم داشته كه اين امر مي‌تواند خدمات بهداشتي با كيفيت را تضمين نمايد .
منابع مالي از طريق ارزش افزوده ماليات، ماليات مواد مضر نظير دخانيات و پرداخت يارانه مستقيم تامين شده است كه اين امر مي‌تواند منابع مالي اين طرح را به طور پايدار در طي سال‌ها فراهم آورد .

همكاران و هيئت‌هاي معزز !
عليرغم حمايت جهاني براي اصل پوشش همگاني سلامت، منابع مالي كافي براي چنين بسته جامع در بسياري از كشورهاي كم درآمد، از جمله كشورهايي كه از بحران‌ها رنج مي‌برند، وجود ندارد. با اين حال، متقاعد كردن وزراي اقتصاد و دارايي براي اختصاص بودجه بيشتر براي بخش سلامت از ايجاد درآمد چالش برانگيزتر است. نقش نهادهاي منطقه‌اي و جهاني، به ويژه سازمان جهاني بهداشت، براي فراهم آوردن شواهد سياسي و فني بيشتر به كشورهاي عضو براي صرف هزينه‌هاي بيشتر در حوزه سلامت مي‌تواند باعث منافع اقتصادي پايدار گردد. اين امر مستلزم اصلاحات گسترده نظام‌هاي سلامت براي كفايت و كارايي هزينه‌هاي سلامت و عدالت در هزينه‌كرد منابع سلامت است .

همكاران محترم !
گسترده‌ترين چالش در بهداشت عمومي جهاني، بيماري‌هاي غيرواگير نظير بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت مي‌باشد كه سالانه جان 40 ميليون نفر را در سراسر جهان مي‌گيرد. 40 درصد از اين مرگ‌ها زودرس بوده و كه افراد كمتر از 70 سال را شامل مي‌شود و قابل پيشگيري است. در ايران، بيماري‌هاي غيرواگير باعث 75% درصد از كل مرگ و ميرها را در برگيرد. اضافه وزن وچاقي كه علل اصلي افزايش شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي ديابت و سرطان‌ها مي‌باشد در گروه‌هاي سني ميانسال به ترتيب 34 و 18 درصد گزارش شده است. ميزان كم تحركي به ميزان 40 درصد  است. در تاريخ 3 اسفند 1394، شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي به رياست جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس جمهور و حضور 11 وزير و اعضاي كابينه، طرح ملي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير كه قبلاً توسط خانم دكتر مارگارت چان، مديركل سازمان جهاني بهداشت، طي سفرشان به كشورمان رونمايي شده بود، مورد تصويب قرار داد. اين طرح موضوعات «سلامت در سياست‌ها» و «همكاري بين‌بخشي براي حفظ سلامت به عنوان برجسته‌ترين موضوع در بخش‌هاي مختلف توسعه» را تضمين مي‌نمايد. اين طرح 9 هدف جهاني و 3 هدف ملي نظير سلامت روان، اعتياد و حوادث جاده‌اي را مورد توجه قرار داده است .

خانم‌ها و آقايان !
ضرورت يك رويكرد مراقبت بهداشت اوليه كارآمد كه دسترسي مردم را به خدمات بهداشتي براساس مشاركت جامعه را افزايش داده و مي‌تواند به ارتقاي رفتارهاي ايمن، خودمراقبتي و مراقبت‌هاي قوي بيمارستاني مرتبط با مراقبت بهداشت اوليه گردد، محسوس  است .
ظرفيت‌سازي براي ثبت آمار حياتي، نظام مراقبت موثر و سيستم‌هاي جهاني پاسخگويي و هشدار يكپارچه براي شناسايي و پاسخگويي به بيماري‌هاي عفوني جديد نيز مورد نياز مي‌باشد. همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي با توجه به حاكميت ملي و با محوريت سازمان جهاني بهداشت بسيار حائز اهميت است .
سازماني جهاني بهداشت تخمين مي‌زند كه بيش از 7 ميليون نفر در هر سال جان خود را در اثر آلودگي هوا، كه يكي از بزرگترين خطرات زيست محيطي  است ،از دست مي‌دهند. تا سال 2030، تغييرات آب و هوايي ساليانه باعث 000/250 مرگ و مير اضافي در اثر مالاريا، بيماري‌هاي اسهال، گرمازدگي و سوء تغذيه مي‌گردد. همچنان، اين تغييرات، كيفيت هوا و امنيت غذايي را كاهش داده و منابع آب و بهداشت آنها را به خطر مي‌اندازد. فقط در آفريقا، اگر به اين موضوع پرداخته نشود، تغييرات آب و هوايي مي‌تواند 7 درصد از توليد ناخالص ملي تا سال 2030 را صرف نمايد. هدف ما كاملاً روشن است. سلامت بايد در دستور كار تغييرات آب و هوايي قرار گيرد .
با اين حال، براي دستيابي به چنين هدفي، كشورهاي توسعه يافته، سهم تاريخي خود را براي انتقال تكنولوژي‌هاي جديد به كشورهاي توسعه يافته براي كاهش عوارض آب و هوايي را انجام داده و اقداماتي نظير: سرمايه‌گذاري در توسعه مواد با كربن كم، انرژي‌هاي تجديدپذير تميز و با ثبات كردن آب و هوا به انجام برسانند .
صميمانه آرزو دارم كه كنفرانس چالش‌هاي سلامت عمومي ايروان به عنوان اجلاس بين منطقه‌اي يك مبناي عملي براي كشورهاي عضو مديترانه شرقي، اروپا و آسياي مركزي را فراهم كرده كه بتواند اقدامات ضروري براي غلبه بر چالش‌هاي اصلي بهداشت عمومي را شناسايي و اجرا نمايند و نظام‌هاي سلامت با قوام و پايدار را ايجاد نمايند .
از توجه شما كمال تشكر را دارم .

گفتنی است  وزیر بهداشت که از روز گذشته برای شرکت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی در ارمنستان به سر می برد، علاوه بر پیگیری روابط دو جانبه با دست اندرکاران نظام سلامت ارمنستان و دیدارهای دوجانبه با وزرای بهداشت کشور های منطقه، در ادامه این سفر با با رییس جمهور ارمنستان و ایرانیان مقیم این کشور دیدار خواهد داشت./