تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1394
کد 117

خبرگزاری سلامت: وزیربهداشت با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی و توجه مردم به سلامتی خود گفت :برای پیشگیری از مصرف سیگار،چاقی و فشار خون،تقوای بهداشتی نیاز است و نقش ما در زمینه بهداشت و بیماریها موعظه است .

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سیدحسن هاشمی امروز در مراسم افتتاح همزمان 2875  پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در استان البرز و بطور همزمان در 17 استان کشور با بیان اینکه بخشی از وقوع انقلاب اسلامی به دلیل احساس نابرابری در مردم بود گفت: معشیت و اشتغال مردم مسله مهمی است که همواره جمهوری اسلامی ایران به آن توجه داشته است .

 وزیر بهداشت گفت: خوشحال هستیم که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به رغم اینکه برایمان "در حاشیه " می سازند ولی در متن مردم حضور پیدا کردیم و برای بیش از 24میلیون ایرانی خدمات نوین سلامت را با کمک همکاران عزیزمان در سراسر کشور و در قالب بکارگیری 9هزار مراقب سلامت ارایه میدهیم .

 دکتر هاشمی با بیان اینکه حتی یک نفر از مراقبین سلامت رابطه مستقیم استخدامی با دولت ندارند گفت :  مراقبان سلامت از طریق برون سپاری خدمات بکار گرفته شده اند که لازم است در این زمینه از معاونت بهداشت و همکاران آنها که با انتخاب این مسیر برای جذب نیرو ، مقدمات خدمات ارزشمند بهداشتی ، درمانی را فراهم کرده اند تشکر کنم .

 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 18هزار خانه بهداشت با 17 هزار بهورز ، وظیفه مراقبت از کودکان ، مرقبت از مادران باردار ،تغذیه و واکسیناسیون را بر عهده دارند ، گفت: بهورزان علاوه بر این وظایف  در توسعه روستاها و نیز بهداشت محیط نیز فعالیت می کنند و خدمات بسیار زیادی را به عنوان نیروهای خط مقدم در پیشگیری و کنترل بیماریها از جمله فشارخون و دیابت انجام می دهند .

دکتر هاشمی پایگاههای سلامت را به عنوان دیگر مرکز ارایه خدمات بهداشتی درمانی مورد اشاره قرار داد  و گفت : به ازای هر 12هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت آموزش دیده است که هرکدام از آنها جمعیتی نزدیک به 3هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده اند.

 وزیر بهداشت افزود : بعد از پایگاههای سلامت ،مراکز جامع خدمات سلامت ایجاد شده اند که در این مراکز علاوه بر خدماتی که در پایگاههای سلامت ارایه می شود 3 پزشک حضور دارند .در این مراکز متخصص نیز حضور دارد  و خدمات دندانپزشکی نیز ارایه می شود و همچنین کارشناسان بهداشت روان و تغذیه هم  ارایه خدمت می کنند.

 دکتر هاشمی گفت : افتخار می کنیم که امروز  2875 پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور برای 24میلیون نفر که 10میلیون نفر از آنان حاشیه نشین و 5میلیون نفر نیز در شهرهای زیر 50هزار نفر زندگی می کنند به بهره برداری می رسند.

 وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه "بهداشت" بسیار مهم است، به سخنرانی خود در نماز جمعه این هفته تهران اشاره کرد و گفت : همانطور که در مسایل معنوی پیشگیری مهم است در  ابتلا به  بیماریهای غیر واگیر به دلیل تغییر سبک زندگی  نیز پیشگیری اهمیت دارد .

 دکتر هاشمی افزود : نمی توانیم بگوییم گناه کنیم و بعد توبه نماییم چرا که وقتی انسان آلوده شود پاک شدنش به راحتی نیست . نمی توان گناه کبیره را مرتکب شد و بعد گفت درمان آن توبه است. بنابراین شرط عقل این است که از انجام گناه پیشگیری کنند و به آن آلوده نشوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کار روحانیون بشارت و انذار دادن است که  مومنان به آن توجه دارند گفت : در حوزه بهداشت نیز آگاهی بخشی برای پیشگیری از چاقی و ابتلا به بیماریهای  فشارخون و دیابت ضروری است.

 دکتر هاشمی با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی و توجه مردم به سلامتی خود  گفت : برای پیشگیری از مصرف سیگار ، چاقی و فشار خون، تقوای بهداشتی نیاز است و نقش ما در زمینه بهداشت و بیماریها موعظه است .

وزیر بهداشت همچنین به نقش همکاریهای بین بخشی و وظیفه سایر دستگاهها و وزارتخانه ها در پیشگیری از بیماریها و تامین سلامت مردم اشاره کرد و گفت :ضروری است تا در بخش صنعت بر ساخت خودروهایی که آلودگی کمتری ایجاد کند و در راه و شهرسازی ،ساخت جاده هایی که به تصادفات کمتری منجر شود، توجه شود  و امیدوار هستیم در این حوزه ها گوش ها شنواتر باشد و برنامه های وزارت بهداشت بطور جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

 دکتر هاشمی افتتاح همزمان 2875  پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت را در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت با این اقدام به نقاط محروم ، حاشیه نشین و نقاط مرزی کمک خواهد شد و امیدوار هستیم این مسیر پرفروغ تر و پررونق تر ادامه داشته باشد .

 وزیربهداشت با بیان اینکه سلامتی نعمتی است که قدر آن را نمی دانیم گفت : تصور میکنیم که هزینه کردن در این حوزه پول هدر کردن است در حالی که هزینه کردن در حوزه سلامت سرمایه گذاری است .

 دکتر هاشمی گفت : هرچقدر انسان ها سالم تر باشند مولد تر هستند و از نظر اعتقادی نیز می توانند نسبت به انجام فریضه های خود عامل تر باشند .

وزیر بهداشت گفت خدا را شکر میکنیم که امروز نقاب از چهره پنهان حاشیه نشینانی که به مراتب شرایطشان بدتر از روستاهاست برمیداریم و اولین گروهی هستیم که در حوزه بهداشت محیط و سلامت حاشیه نشینان قدم برداشته ایم و البته نقش استانداران و فرمانداران در این زمینه بسیار حیاتی است و همچنین کسانی که نفوذ کلام دارند می توانند اثرگذار باشند .

 دکتر هاشمی با بیان اینکه برای راه اندازی پایگاه ها و مراکز جامع خدمات سلامت 1000 میلیارد تومان هزینه شده است گفت : این هزینه هر سال باید تکرار شود زیرا تحت پوشش قراردادن جمعیت بقیه کشور نیاز به حمایت دارد .

 وزیر بهداشت گفت : مجموع پایگاه ها و مراکز جامع سلامت در حال حاضر 3545 پایگاه است که حدود 9هزار نفر در این پایگاهها و مراکز  ارایه خدمت می دهند .

 وی گفت: تعداد 850 پرستار و 529 کارشناس روانشناسی بالینی و 475 کارشناس تغذیه در کنار مراقبین سلامت به مردم ارایه خدمت می کنند .

دکتر هاشمی یادآور شد در برخی از استانها از جمله استان البرز کل جمعیت حاشیه نشین تحت پوشش قرار گرفته است .

 وزیر بهداشت در ادامه به نقش رسانه ها در آگاهی و افزایش سلامت مردم اشاره کرد و گفت: یکی از بخشهایی که می تواند در حوزه  بهداشت مردم بسیار کمک کننده باشد رسانه ملی و رسانه های جمعی اعم از مکتوب و شبکه های اجتماعی است ، که باید در این بخش ها   حاشیه را کنار گذاشت و به متن پرداخت و متن نیز چیزی جز سلامت ، آسایش و امید داشتن مردم نیست .

وزیر بهداشت تصریح کرد کسانی که در این شرایط مردم را ناامید می کنند مطمئن باشند در مسیر ثواب حرکت نمی کنند .

 دکتر هاشمی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت  فضای پس از تحریم گفت : باید برای سرمایه گذاری در کشور حداکثر استفاده از فرصت های پیش آمده را بکنیم .

 وزیر بهداشت گفت : رمز موفقیت انقلاب اسلامی همانطور که آن روزها امام و وحدت بود امروز هم رمز موفقیت نظام، امام ، رهبری و اتحاد است و نباید کاری کنیم که به منافع کشور آسیب برسد.

 دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد ورود امام به کشور و نیز در سال همدلی و هم زبانی قرار داریم و نیز انتخابات مجلس را در پیش داریم بر وحدت و همدلی مردم تاکید کرد و گفت : اگر همه دست به دست هم دهیم بر مشکلات فائق می شویم و راه موفقیت، التزام و تبعیت از قانون است .

 وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه علاقه مند هستیم که در متن حرکت کنیم و نه در حاشیه، تصریح کرد :همکاران وزارت بهداشت در طول 30 ماه گذشته تلاش کردند تا بر عهد خود برای تامین سلامت مردم وفادار باشد و کارهای تخصصی انجام دهد .

دکتر هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: نقش آفرینان حوزه سلامت در حوزه های  آموزش ، بهداشت و درمان آنچه در اختیار دارند را در طبق اخلاص گذاشته اند  و برای سلامت مردم از هیچ کوتاهی فروگذاری نکرده اند