تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1394
کد 111

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسول دیناروند، افزود: متاسفانه در برخی موارد ، شاهد شایعاتی در خصوص ایمنی غذا و سلامت آن از سوی شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی هستیم و این مساله نه تنها در ایران که در سایر کشورهای دنیا نیز وجود دارد.

وی گفت: هر چند برخی مطالب در حوزه سلامت در این فضاها می تواند درست باشد اما مطالب کذبی هم در این فضاها منتشر می شود که با هدف لطمه زدن به اعتماد و اطمینان مردم مطرح می شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تشخیص صحت و سقم مطالب در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی، دشوار است و وجود برنامه جامع و دقیق به منظور مدیریت این شبکه ها امری ضروری و لازم است.

وی همچنین بر ضرورت بالا بردن سطح اعتماد مردم به حوزه سلامت به منظور کمرنگ شدن میزان تاثیر شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی تاکید کرد و در عین حال اظهارداشت:رفتار مسوولان حوزه سلامت باید مورد اطمینان مردم باشد تا بتوانند اعتماد عمومی مردم را جلب کنند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین بر ضرورت افکارسنجی مردم به منظور اندازه گیری سطح اعتماد آن ها به حوزه سلامت تاکید کرد.



**ضرورت ایجاد تعادل میان سطح توقعات مردم و اعتبارات دولت

رییس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حوزه دارو را افزایش میزان دسترسی مردم به دارو، ایجاد اطمینان از کیفیت و اثر بخشی داروهای تولید داخل و کاهش هزینه های دارو و ایجاد تعادل بین آن ها بیان کرد.

به گفته دیناروند، لازم است بین سطح توقعات مردم، نیازهایشان و اعتبارات موجود، تعادل برقرار شود. زمانی که اعتبارات کشور کم است، باید اولویت ها به سمتی رود که بیشترین نیاز در آن حوزه وجود دارد تا بتوان پاسخگوی رفع نیازها بود.



** عبور از تولید داروهای ژنریک به سمت داروهای بیماری های صعب العلاج

وی در خصوص بیماران خاص و صعب العلاج نیز اظهارداشت: خوشبختانه در این بخش رسیدگی های بیشتری نسبت به گذشته به منظور رفع نیازهای این بیماران انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار در سال 93 به حوزه بیماران صعب العلاج اختصاص داده شد؛ میزان این اعتبار در سال 94 حدود 10 درصد کاهش یافته است با این وجود باز هم توانستیم در سال 94 پاسخگوی رفع نیازهای این بیماران باشیم.

دیناروند در ادامه، ضمن اشاره به کاهش واردات دارو و عبور ایران از تولید داروهای معمولی ژنریک به سمت تولید داروهای بیماری های صعب العلاج، افزود: طبق گزارشات، پیش بینی شده است این روند در سال های آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت عدم تجویز داروهای خارجی از سوی پزشکان، تصریح کرد: در برخی موارد نیازی به تجویز داروی خارجی نیست چرا که مشابه همان دارو در داخل ، تولید می شود و پزشکان به منظور کاهش هزینه های درمان برای بیمار، لازم است داروی ایرانی تجویز کنند.

وی خاطرنشان کرد: فهرست دارویی از سوی سازمان جهانی بهداشت برای کشورها 400 قلم است در حالی که فهرست دارویی تعریف شده در کشور ما یک هزار و 200 قلم است که بالا بودن این فهرست در کشور باعث می شود تا حق انتخاب پزشک و بیمار بیشتر شود.

وی بر ضرورت کاهش هزینه های فراتر از توان دولت و ایجاد دسترسی مناسب بیماران به داروهای موثر تاکید کرد و اظهارداشت: لازم است در حوزه دارو، میزان پرداختی مردم کاهش یابد.