تاریخ : چهارشنبه 7 شهريور 1403
کد 3429
  • دکتر امیر پور، رئیس گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان در این باره گفت:  مکان بدون دخانیات محلی است که استعمال دخانیات در تمام محیط‌های بسته آن ممنوع است. به عبارتی، هیچ راهکار ایمنی تضمینی برای پیشگیری از در معرض قرار گرفتن دود وجود ندارد و متدهای مهندسی مانند استفاده از دستگاه تهویه منجر به حفاظت ایده ال نمی شود.
  • دکتر امیرپور در این خصوص به سن شروع دخانیات، مضرات سیگار، درصد مصرف کنندگان در سطح جهان و کشور ایران، مهارت نه گفتن توسط نوجوانان و جوانان اشاره کرد و اظهار کرد: شیوه نامه و دستورالعمل اماکن بدون دخانیات جهت اخذ گواهینامه یکی از مهمترین ابزارهای بهداشتی برای جلوگیری از استعمال دخانیات است.
  • رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت شهرستان در حاشیه این دوره توصیه نمود که دانشگاه‌ها نسبت به نصب برچسب یا تابلو ممنوعیت استعمال دخانیات در نقاط مناسب و در معرض دید عموم و درب ورودی اقدام نمایند و تحت هیج شرایطی مواد دخانی در محیط و اطراف دانشگاه فروخته نشود و هیچگونه فضا و یا مکان مجزایی جهت استعمال دخانیات در نظر گرفته نشود.
  • ایشان تاکید کرد که تمامی کارکنان باید دوره آموزش عمومی و کنترل مصرف دخانیات را گذرانده باشند و آموزش‌های لازم برای کارکنان و دانشجویان در خصوص مضرات استعمال مواد دخانی و دود دست دوم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محل انجام شود.
  • دکتر امیرپور با اشاره به لزوم اقدامات اساسی برای ترویج اماکن بدون دخانیات بیان کرد: مقررات بازدارنده برای ممنوعیت استعمال دخانیات در محل های عمومی مانند مدارس، پارک‌ها، مراکز ورزشی نیازمند همکاری بین بخشی بین دستگاه های شهرداری و سایر ادارت است.
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه