تاریخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395
کد 341

سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت : سلامت مردم  باید خط قرمز همه سازمانها و واحد ها باشد و همه باید با هم تلاش کنند تا نقش خود را در تامین سلامت مردم ایفا نمایند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، اولین کمیته پیشگیری از التور در سالن پردیس دانشکده علوم پزشکی مراغه و با حضور سرپرست دانشکده و معاونین بهداشت ، درمان ، آموزشی و پژوهشی و همچنین با مشارکت روسا و یا نمایندگان سایر ادارات شهرستان مراغه برگزار گردید .

آقای دکتر جنتی ، سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه، با  اشاره به نقش و اهمیت آموزش مردم  به عنوان عاملی موفق در پیشگیری از بروز بیماری وبا گفت: هرگز نباید به آموزش بهداشت بسنده کرد و سازمانها و ادارات باید با فراهم آوری زیر ساختها و محیط های مناسب  ، احتمال بروز بیماری را به صفر برسانند .

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: سلامت مردم به عنوان خط قرمز می باشد و باید همه سازمانها در تامین سلامت مردم تمام تلاش خود را بکار گیرند .

آقای دکتر مجتهدی، معاون بهداشتی، نیز به نقش قانونی ادارات و سازمانها در پیشگیری از بیماری  التور اشاره کرد و لزوم  پایبندی به شرح وظایف هر سازمان را در بحث تعیین شرح وظایف مورد تاکید قرار داد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه خواستار همکاری و مشارکت جدی و عملی تمامی سازمانها در ایفای نقش خود در جهت پیشگیری از بیماری التور شد.

گفتنی ست در ابتدای این جلسه مهندس رحمانی ، کارشناس بیمارهای واگیر معاونت بهداشتی، به تشریح بیماری وبا در جهان و ایران و وضعیت بیماری در سالهای گذشته در شهرستان مراغه پرداخته و  به نقاط پرخطر بهداشتی در شهرستان مراغه اشاره کرد.

کارشناس بیماری های واگیر دانشکده گفت: با همکاری بین بخشی به خصوص اداره آب و فاضلاب  و شهرداری مراغه می توان از شیوع بیماری در سطح شهر و روستا پیشگیری کرد. و بر این اساس رسیدگی به وضعیت فاضلابها ، آب آشامیدنی ، نحوه آبیاری سبزیجات در پیشگیری از این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

در ادامه جلسه روسای ادارات و نمایندگان آنها به بیان دیدگاهها ی خود پرداخته و به همکاری های بین بخشی در پیشگیری از بیماریهای واگیر نظیر التور تاکید کردند .

لازم به ذکر است وباي التور بيماري اسهالي مناطق گرمسيري (يا در فصول گرم مناطق ديگر) است كه توسط باكتريي بنام ويبريوكلرا ايجاد مي شود كه منحصراً انسان را مبتلا مي كند و علايم آن ناشي از سمي است كه توسط ميكروب در روده انسان ترشح مي گردد .

انتقال بيماري از طريق دست هاي آلوده، تماس با مواد دفعي و استفراغ بيماران و ملافه ها و لوازم آلوده، همچنين آب آلوده به مدفوع، سبزي و ميوه هاي خام آلوده يا شسته شده با آب آلوده و يا غذاي آلوده شده توسط دست يا مگس امكان پذير است.

وباي علامت داربااسهال آبكي   حجيم بدون تب و زورپيچ شكم آغازمي گردد . مدفوع بيماران وبايي ظاهرمايع شفاف آغشته به موكوس سفيد رنگ مي گيرد كه مدفوع آب برنجي نام دارد . معمولاً بدون بو بوده يا بوي ماهي را دارد. استفراغ و كرامپ هاي دردناك در پاها شايع مي باشد. در موارد شديد بيماري زورپيچ در معده و درد در دستها و پاها ممكن است وجود داشته باشد. پوست بدن در افراد مبتلا، چروكيده و ادرار آنان كم و بسيار غليظ مي شود .