تاریخ : يکشنبه 1 بهمن 1402
کد 3253
  به گزارش روابط عمومی این پویش با هدف اطلاع رسانی در خصوص نمک تصفیه شده یددار وارتقا دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات در راستای افزایش مصرف شیر ولبنیات با شعار انتخاب همه : "نمک کم اما تصفیه شده یددار" برای هفته اول و"از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم از تاریخ 1بهمن تا 15 بهمن با همکاری ارگان های بین بخشی از جمله صدا و سیما و آموزش و پرورش، شهرداری، بهزیستی، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی...... با هدف اصلاح الگوی مصرف موادغذایی و پیشگیری و کنترل بیماریهای مرتبط با تغذیه برگزار می کند.

✔️  دکتر حق گشایی معاون بهداشت دانشکده در ادامه با عنوان این مطلب که یکی از عوامل خطر عمده فشارخون مصرف نمک زیاد است، افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف نمک پنج گرم در روز( معادل یک قاشق چایخوری) است این در حالی است که میزان مصرف نمک ایرانی ها 2تا3 برابر این مقدار برآورد شده است.

  دکتر حق گشایی عنوان کرد: توصیه ما این است که استفاده از نمک طعام در غذا و استفاده از نمک در سفره غذا کاهش یابد و همان میزان کم مصرف هم نمک یددار و تصفیه شده باشد.

 وی افزود: برخی از نمک‌های موجود در بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی و…، مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد. این نمک‌ها حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین بوده و سرطان‌زا هستند.

 مرادیفام کارشناس مسئول بهبود تغذیه، ادامه داد: در مورد لبنیات گاهی اطلاعات غلطی به مردم داده می‌شود که باید اصلاح شود تا مصرف لبنیات کاهش نیابد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر مصرف لبنیات به اندازه کافی باشد خطر سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد و در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر است. مردم باید روزانه دو تا سه واحد لبنیات در روز مصرف کنند.
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه