تاریخ : جمعه 22 دي 1402
کد 3243
به گزارش روابط عمومی، دکتر ارجمند رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه افزود: در این پویش ملی ۱۳۰۰ بیمار دیابتی  و بیش از ۳ هزار نفر مبتلا به بیماری فشار خون شناسایی شده اند که در بخش شناسایی دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه چهارم کشور کسب کرده است.
 
وی اضافه کرد : همچنین ۱۶ هزار نفر نیز به بیماری پیش دیابت مبتلا هستند که از این حیث دانشکده علوم پزشکی مراغه توانسته است رتبه چهارم کشوری را شناسایی کسب نماید.
 
 این طرح که هم اکنون نیز در شهرستان ادامه دارد  و همه مراکز خدمات جامع سلامت، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز هستند.
 
درصد سلامتی مردم در پویش ملی سلامت
دکتر حق گشایی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه عنوان کرد: در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان ماه شروع شده و تا 30 دی ماه ادامه خواهد داشت، وضعیت جسمانی و سلامت جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار شهرستان مراغه در خصوص ۲ بیماری مهم و خطرناک دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی همچنین گفت: با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می شود تا در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و از آخرین وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.
 
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه تاکید کرد: عوارض ابتلا به ۲ بیماری فشار خون بالا و دیابت بسیار خطرناک است و در صورت عدم شناسایی به موقع و تداوم ابتلا، فرد در مراحل پیشرفته این ۲ بیماری، دچار مشکلات جدی در سلامت خود می شود.
 
وی بیان کرد: نیمی از افراد مبتلا به این ۲ بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه‌سازی بیشتر مردم در خصوص راه‌های پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار "آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر" انتخاب شده است.
 
دکتر حق گشایی اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و همچنین شناسایی به‌موقع بیماری‌های فشار خون بالا و دیابت که دارای عوارض قلبی و عروقی خطرناک برای فرد مبتلا است، طرح غربالگری بیماری فشار خون بالا و دیابت در شهرستان مراغه با مشارکت عمومی در تمام واحدهای بهداشتی شهری و روستایی و همچنین از طریق تیم‌های سیار برای افراد بالای ۱۸ سال در حال اجرا است.
 
دکتر حق گشایی ضمن درخواست از مردم برای شرکت در این پویش گفت: مردم شریف شهرستان  مراغه می توانند همه روزه به صورت ناشتا در مراکز بهداشت حضور یافته و رایگان مورد غربالگری قرار بگیرند.
 
به گزارش روابط عمومی، مبتلایان شناسایی شده در اجرای این طرح، جهت دریافت خدمات درمانی و مراقبتی زیرپوشش رایگان خدمات تیم سلامت مستقر در واحدهای بهداشتی شهری و روستایی استان قرار خواهند گرفت.