تاریخ : سه شنبه 5 دي 1402
کد 3223
آیت الله پور محمدی در ابتدای این آئین گفت:  بنده خوشحالم که در جمع پژوهشگران  هستم، چرا که جایگاه پژوهشگران در نزد خداوند و انسان ها بسیار متعالی است.
 
وی افزود: اهمیت پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست، اما موضوع مهم تر  انتخاب عنوان پژوهش است، چرا که پژوهش ها باید در خدمت بشریت باشد.
 
وی اذعان کرد: پژوهش در رشته های مختلف حائز اهمیت می باشد اما مهم ترین آنها پژوهش در حوزه پزشکی است چرا که با جان انسان ها و سلامت مردم در ارتباط می باشد.
 
آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه اینکه «علم، قدرت است»، افزود:  پژوهش اگر مشکلی را حل نکند یا به شبهه‌ای پاسخ ندهد، هدررفت انرژی و سرمایه است اما در برخی از موارد نیز یک یافته جدید پژوهشی می‌تواند تحول‌آفرین باشد
 
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه با اشاره به توصیه‌های بیانیه گام دولت انقلاب اسلامی به پژوهشگران، گفت: دولت سیزدهم بر مبنای این بیانیه نسبت به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی اهتمام جدید دارد و یکی از مصادیق آن به‌کارگیری چهار هزار نخبه علمی در دستگاه‌های اجرایی است.
 
داود اسدیان افزود: دولت مردمی با اعتقاد به این موضوع که توانایی روی دیگر دانایی است، از نخبگان علمی کشور حمایت می‌کند تا روند پیشرفت کشور تسریع شود.
 
وی با تاکید بر اینکه استعداد علمی و پژوهشی جوانان کشورمان از متوسط جهانی بالاتر است، اضافه کرد: علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزت و اقتدار کشورمان به شمار می‌رود و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به نقش آن در پیشرفت کشور با صراحت اشاره شده است.
 
وی، توجه پژوهشگران را به مرور بیانیه گام دوم انقلاب جلب کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بیانیه، از جوانان و پژوهشگران کشورمان تداوم راه پیشرفت را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد مطالبه کرده‌اند.
 
فرماندار مراغه افزود: بر اساس آنچه که در بیانیه گام دوم انقلاب به صراحت بیان شده، دشمنان بدخواه و کینه‌توز از جهاد علمی جوانان کشورمان به شدّت بیمناک هستند و حرکت در این مسیر در حقیقت جهادی دیگر برای دفاع ایران اسلامی است.
 
رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه در این جلسه گفت: هفته پژوهش یکی از پر اهمیت ترین روز هایی هست که در تقویم ملی ثبت شده است، مهم‌ ترین بخش تولید، تولید علم و دانش است که پیشران تحقق توسعه کشور می باشد.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در دوران طاغوت از لحاظ  علمی در رکود داشتیم افزود: خوشبختانه از دوران رکود علمی دوران طاغوت با ظهور انقلاب اسلامی پایان یافت و روز به روز در عرصه های فناوری ، سلامت ، پزشکی، صنعت و همه موضوعات علم در حال حرکت به قله هستیم.
 
رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه هم در این آئین بیان کرد: پیشرفت و اقتدار کشورمان مرهون تلاش پژوهشگران جوان و انقلابی است و امروز هر ایرانی آزاداندیشی به پیشرفت‌های علمی کشورمان افتخار می‌کند.
 
«اللهوردی ارجمند»، پژوهشگران را مجاهدانی خواند که در دریای علم غوطه‌ور می‌شوند و مرواریدها را از اعماق علم بیرون می‌کشند.
 
دکتر علی احسانی نیز در این نشست افزود: برگزاری این نشست باعث توجه آحاد جامعه به اهمیت پژوهش می شود و تلاش ما در مجموعه دانشکده علوم پزشکی در راستای رسالت پژوهشی خود کاهش مشکلات مردم در حوزه سلامت می باشد.
 
دکتر علی احسانی افزود: چهار پژوهش برتر این دانشکده  حائز رتبه برتر شدند.
 
وی افزود: در شاخص h_index دانشکده علوم‌پزشکی مراغه رتبه ۲۷ را در بین دانشگاه های کشور داراست‌ و از اين جهت در بین دانشکده های علوم پزشکی رتبه اول را دارا است.
 
معاون تحقیقات دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه دانشکده علوم پزشکی مراغه در بحث های پژوهش و فناوری همیشه پیشتاز بوده است.
 
وی گفت امسال بیش از بیست میلیارد ریال برای طرح های پژوهشی امسال هزینه خواهد شد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.
 
دکتر علی عبدالله نژاد یکی از پژوهشگران برتر این دانشکده است  که در مورد آلاینده های زیست محیطی تحقیق می کند.
 
وی درباره خطرات بهداشتی ترکیبات بنزن، تولوئن، اتیل بنزین در هوای محیطی شهر مراغه پژوهشی انجام داده است که و به نتایج قابل توجهی در خطر استنشاق این آلاینده ها  دست پیدا کرده است که اصلی ترین علت آن استفاده از سوخت های فسیلی و ترافیک در هسته اصلی شهر می باشد که تهدیدی برای سلامت مردم می باشد.
 
دکتر بهزاد ابراهیمی از دیگر پژوهشگران این دانشکده است که در بحث  تولید ژل دوگانه بر پایه اولئوژل روغن گیاهی و ژلاتین جهت جایگزینی روغن قنادی محصولات نانوایی پرداخته است. که می‌تواند بر اساس آن استفاده از این فناوری باعث خواهد شد تا خطرات سلامتی به سطح  قابل کنترلی تبدیل شود.
 
دکتر لاله پیاهو عضو هیات علمی دانشکده و یکی از پژوهشگران برتر  دانشکده به بررسی سطح سر می پپتید شبه_ متئورین و پپتید ایریزین با شاخص های گلایسمی، استرس و التهابی و شاخص های تن سنجی،  وضعیت دریافت غذایی در بیماران دیابتی نوع دو چاق و افراد چاق و افراد با وزن نرمال  پرداخته است.
 
این پژوهش یکی از پژوهش هایی هست که از آن بیش از ۴ عنوان مقاله چاپ شده است.
آخرین پژوهش این دانشکده که مورد تجلیل قرار گرفت پژوهش دکتر مجتبی ضیائی بود که در مورد فواید گیاه دارویی بامیه پژوهش موثری انجام داده اند.
 
وی با بررسی ۱۰۰ بیمار دیابتی تیپ دو به این نتیجه رسید که داروی گیاهی تولید شده از میوه گیاهی بامیه در کاهش شاخص های قند و چربی خون و نیز التهاب در بیماران دیابتی نوع دو اثر معنی دار و مطلوبی دارد.