تاریخ : دوشنبه 20 شهريور 1402
کد 3054
پیرو دستور وزارت متبوع مبنی بر اجرای دستورالعمل ها و بسته های خدمتی برنامه جوانی جمعیت و فرزندآوری مطابق با "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت"، جلسات آموزشی طبق تقویم آموزشی معاونت بهداشتی، در تاریخ 6 و 7 و 8 شهریور برای گروه هدف بهورزان ، برگزار گردید.

 لازم به ذکر است؛ در راستای سنجش آگاهی بهورزان، قبل از برگزاری جلسات آموزشی حضوری، در تاریخ 1402/06/05، آزمون جامع الکترونیکی با موضوع جوانی جمعیت برگزار و نتایج آزمون توسط کارشناس محترم آموزشگاه بهورزی تحلیل و آنالیز گردید.
 در ادامه به منظور بروز رسانی دانش و ارتقای آگاهی کلیه ارایه دهندگان خدمت در مراکز/پایگاه های محیطی، از تاریخ 6 شهریور ماه به مدت سه روز جلسات حضوری ویژه بهورزان، توسط کارشناسان جوانی جمعیت معاونت بهداشتی برگزار گردید. در این جلسات، کارشناسان با نمایش اسلایدها، مقدمه ای با عنوان ضرورت تحقق شعار "سهم من از جوانی ایران" در عملکرد کلیه ارایه دهندگان خدمت، لزوم پیشگیری از بحران سالمندی درکشور و اهمیت جوانی جمعیت در حفظ امنیت و اقتدار ایران و اجرایی سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ارایه دادند.
ایشان همچنین در خصوص برنامه ریزی مجدانه در راستای ارتقای نرخ باروری کلی با حفظ سلامت مادر و کودک، لزوم اطلاع رسانی اجرای قانون به عموم ، ارایه خدمت به گروه هدف برنامه بر اساس بسته خدمتی "مراقبت های ادغام یافته ازدواج، باروری سالم و فرزندآوری"، آموزش عوارض روش های پیشگیری از بارداری، توجه ویژه به قوانین مرتبط با سقط های القایی و پیشگیری از آن ها، نحوه ثبت مراقبت ها، مشاوره ها و آموزش ها بر اساس دستورالعمل سامانه سیب، شناسایی به موقع زوجین نابارور و اطلاع رسانی به ایشان در خصوص خدمات پوشش بیمه ای 90 درصدی درمان ناباروری و ... توضیحات کاملی را ارایه نمودند و ضمن بررسی مشکلات و نکات ضعف مشاهده شده در پایش ها، به سوالات و ابهامات حاضرین پاسخ دادند.
در این جلسه کارشناس جدید مرکز مردمی نفس؛  شیرین بنیاد، به مدعوین معرفی و به همکاری مجدانه کلیه حاضرین با کارشناس این مرکز در جهت پیشگیری از سقط و عوارض آن در جمعیت تحت پوشش خود، تاکید نمودند.
سپس طبق زمانبندی تدوین شده، روانشناس و مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده آرامشکده؛ معصومه آجودانی،"اصول مشاوره صحیح در راستای اقناع گروه هدف زنان در سنین باروری" را با نمایش اسلایدهایی به مدعوین آموزش دادند و بر حسب ضرورت و اولویت موضوع جوان سازی جمعیت ایران و ارتقای آگاهی عموم در این زمینه، مباحث "پیشگیری از بحران سالمندی ، پیشگیری از سقط و عوارض روانی آن، فواید فرزندآوری، پرهیز از تک فرزندی و مشکلات و پیامدهای آن، اهمیت فرزندآوری در قرآن و احادیث، را تبیین و تشریح کردند. ایشان همچنین با پیام: "چرخ توسعه بدون داشتن نیروی کار جوان هرگز به حرکت در نخواهد آمد و این موضوع می تواند کشور ما را درگیر بحران های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سیاسی بکند." بر اهمیت توجه به این موضوعات افزودند.

 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه