تاریخ : شنبه 4 شهريور 1402
کد 3010

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه روز پنج‌شنبه در حاشیه آیین افتتاح این مرکز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز، ارایه مشاوره‌های متمرکز و مطلوب در زمینه‌های ژنتیکی، پیش از ازدواج، تکامل کودکان، بیماری‌های رفتاری و شیرمادر است.

«دکتر الهوردی ارجمند» به مکان مناسب این مرکز از لحاظ دسترسی نیازمندان نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این تنها بخشی از خدمات این مرکز آن هم به صورت پراکنده در برخی از مراکز بهداشتی شهرستان عرضه می‌شد.

 

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز گفت: در بخش مشاوره تکاملی به کودکان ۱۵ روزه تا ۳.۵ سال، خدمات بازتوانی از جمله در زمینه‌های تکلم، لامسه، حرکتی، گفتاری و غیره ارایه می‌شود.

دکتر الهه حق‌گشایی با بیان اینکه اختلال در تکامل کودکان در مراکز بهداشتی سطح شهرستان نیز تشخیص داده می‌شود، افزود: مراقبان سلامت بعد از تشخیص، آنها را به این مرکز معرفی می‌کنند تا از دوره‌های آموزشی تکامل بهره‌مند شوند.

وی همچنین به ارایه مشاوره پیش از ازدواج در این مرکز نیز اشاره و بیان کرد: در این بخش نیز مسایل مختلفی چون احکام اسلامی، مسایل حقوقی، بهداشت باروری و جنسی و غیره به جوانان ارایه می‌شود.

دکتر حق‌گشایی همچنین خدمات مشاوره ژنتیکی این مرکز را نیز یادآوری کرد و ادامه داد: غربالگری ژنتیکی به صورت روتین در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و زوج‌هایی که ازدواج فامیلی دارند، به این مرکز ارجاع داده می‌شوند تا از آزمایش‌های ژنتیکی بهره‌مند شوند و از بروز بیماری وراستی در کودکان آنان جلوگیری گردد.

رییس مرکز بهداشت مراغه اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماریهای رفتاری از جمله هپاتیت و «HIV» نیز در این مرکز تحت نظر قرار می‌گیرد و با حضور پزشکان متخصص عفونی و داخلی، داروی مورد نیاز در اختیار آنان قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، مشاوره‌های لازم نیز به آنان ارایه می‌شود.

دکتر حق‌گشایی این را هم بیان کرد که مشاوره‌های شیر مادر نیز در مراکز بهداشتی سطح شهرستان انجام می‌شود و مادرانی که به آموزش یا شیر خشک نیاز دارند، پس از غربال در مراکز بهداشتی به این مرکز معرفی خواهند شد.

به گزارش ایرنا مرکز بیماری های رفتاری، ازدواج و شیر مادر در مراغه در خیابان آب این شهرستان و در ساختمانی که چندوقت پیش در زمین وقفی موسوم به «سقّلی سید» بنا شد، ایجاد شده است.

  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه