تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
کد 2951
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی متن این پیام به شرح زیر است:

خودمراقبتی، عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌ کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به طور مستقل، تصمیم گیری درباره خود و با اتکا به خود است. البته این تصمیم‌ گیری می‌تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران (چه متخصص، چه غیرمتخصص) نیز باشد، اگر چه خودمراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم‌محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد.

با خود مراقبتی می‌توانید به سلامتی و طول عمر بیشتری دست یابید و از ابتلا به انواع بیماری های روحی و جسمی پیشگیری کنید
.
خود مراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار است که مردم برای خود، فرزندان و خانواده‌هایشان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود حفاظت کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند و از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند
.
داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی به ما کمک می‌کند گام‌های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی خود برداریم. با خود مراقبتی، ما به صورت ارادی و فعالانه، زمانی را برای خودمان در نظر می‌گیریم تا کارهایی را انجام دهیم که موجب حفظ و تقویت جوانی و انرژی ما شود. خود مراقبتی،‌ اعتماد به نفس و عزت نفس ما را افزایش داده و بر شور و شوق زندگی و انگیزه موفقیت ما می‌افزاید.

مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1402 «برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع است» و این برنامه مهم که نتیجه‌اش آسایش و سلامتی خانواده، افزایش سواد سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، عدالت در سلامت و درمان کم هزینه و با کیفیت همگانی است، که بر پایه ارتباط مداوم تیم سلامت با خانواده‌ها و توانمندسازی آحاد جامعه در خودمراقبتی است. خودمراقبتی فرد را قادر می‌سازد که در 24 ساعت روز و 7 روز هفته در مسیر سلامتی قدم بردارد.

 با توجه به گذار بيماري‌ها از واگير به غير واگير و حركت از درمان قطعي بيماري‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضاي خانواده براي سالم زيستن، مديريت ناخوشي‌‌هاي جزيي، مديريت بيماري‌هاي مزمن و حاد روز به روز در حال افزايش است که امید است با ترویج فرهنگ خودمراقبتی شاهد ارتقای سلامت روزافزون آحاد جامعه باشیم.

شعار روز خود مراقبتی امسال، "خودمراقبتی، شکوفایی و سلامت خانواده" به درس آموخته‌هایی اشاره دارد که برآمده از همه گیری کووید-19 و حوادث انسان ساز و طبیعی متعدد دهه گذشته می‌باشد. چه بسیار افرادی که در روزهای سخت همه گیری کووید-19 و در خانه ماندن‌ها، از خود و خانواده خود بر اساس اصول خودمراقبتی و سواد سلامت محافظت کردند.

بر خود وظیفه می دانم این روز را به تمامی تلاشگران عرصه سلامت و دست اندر کاران ترویج خود مراقبتی بخصوص گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی، کلیه پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان و تمامی کارمندان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تبریک عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای این عزیران شادکامی و تندرسی خواهانم.

دکتر الهه حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه

 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه