تاریخ : چهارشنبه 20 ارديبهشت 1402
کد 2786
به گزارش روابط عمومی دکتر ارجمند در جمع خبرنگاران گفت: با تلاش و کوشش پزشکان، ماماها و کادر سلامت و با ارائه آموزش‌های لازم در سال گذشته با کاهش محسوس شاخص NMR (مرگ و میر نوزادان) توانسته است رتبه چهار را در بین ۶۳ دانشگاه کشور کسب نماید.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را یکی از مهم ترین شاخص های توسعه پایدار کشورها در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه کشوری کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از ابتدای سال ۱۳۸۶ توسط دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده و هدف کلی آن کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه کشوری، تاریخچه مرگ هر کودک از زمان بروز اولین علامت خطر تا زمان فوت مورد بررسی قرار گرفته و عوامل موثر برای مداخله در مرگ کودکان شناسایی می شود تا با برنامه ­ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی، این عوامل را کنترل یا اثر آنها را کاهش دهد.

دکتر اللهوردی ارجمند افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون این شاخص از۹.۴۷  مورد مرگ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده به ۴.۲۸ مورد رسیده  است که مداخلات انجام شده با همکاری و مشارکت معاونت های درمان و بهداشت دانشکده  در این کاهش تاثیر به سزایی داشته است.

وی در پایان گفت: درراستای اجرای بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی برای همه مادران باردار بیمارستان شهید بهشتی این دانشکده با فراهم نمودن نه تخت LDR (اتاق های تک‌نفره مخصوص زایمان) توانست در سال ۱۴۰۱ سه هزار و چهارصد و هفتاد هشت موالید را ثبت کند.