تاریخ : يکشنبه 10 ارديبهشت 1402
کد 2732

دکتر ارجمند رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن تبریک آغاز هفته سلامت گفت: طرح پزشک خانواده در شهرهای دارای جمعیت بیست هزار نفر در چندمین سال در حال برگزاری است؛ در سال جاری و در دولت مردمی و به همت وزیر محترم بهداشت، طرح پزشک خانواده دربرخی از شهرهای داری بیست هزار نفر جمعیت در کشور در حال انجام است که مراغه یکی از این شهرهاست و مفتخریم  طرح پزشک خانواده  به زودی در  این شهرستان به  وقوع می پیوندد.
 
رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ادامه داد: در طرح پزشک خانواده در مراکز سلامت و پایگاه‌های سلامت، نوبت دهی، خدمات دندان پزشکی، سلامت روان و خدمات مشاوره ازدواج ژنتیک و خدمات مامایی انجام می‌شود.
 
وی گفت: در این طرح تمام شاخص‌های سلامت افراد چک می شود و قند خون و فشار خون مورد غربالگری قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی صورت گیرد، بیان داشت: اجرای این برنامه سبب کاهش هزینه ها و صرف زمان کمتر می شود، زیرا برخی افراد بدون اطلاع از بیماری خود به پزشکان فوق تخصص مراجعه کرده و هزینه های بسیاری داده‌اند در حالی که بیماری مزمنی نداشته و با مراجعه به پزشک عمومی و صرف هزینه کمتری می توانستند درمان خود را تکمیل کنند. متولیان حوزه سلامت می‌توانند با تدوین و اجرای طرح‌های تشویقی پزشکان عمومی را به این کار ترغیب کنند.
 
دکتر ارجمند گفت: هم اکنون۸۹۵۰۰ نفر از جمعیت شهرستان مراغه ساکن مناطق روستایی زیر پوشش دانشکده ی علوم پزشکی مراغه، تحت پوشش برنامه ی پزشک خانواده و بیمه ی روستایی هستند.
 
همچنین قرار است ۱۷۸۰۰۰ نفر از جمعیت زیر پوشش دانشکده ی علوم پزشکی در قالب برنامه ی پزشک خانواده ی شهری زیر پوشش قرار گیرند که در این برنامه به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک، سه مراقب سلامت و یک منشی در قالب یک تیم پزشک خانواده ی شهری فعالیت نمایند.
 
به گزارش روابط عمومی: دانشکده ی علوم پزشکی مراغه با 3 بیمارستان، ۱۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی،۲۲ پایگاه سلامت ضمیمه و غیر ضمیمه و ۷۰ خانه ی بهداشت روستایی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند.