تاریخ : يکشنبه 3 ارديبهشت 1402
کد 2715
دکتر حق گشایی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه ضمن بیان این موضوع افزود:آنفلوانزای پرندگان ، یک بیماری ویروسی می باشد که دستگاه های تنفس ، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور وسایر پرندگان را مبتلا می سازد. شدیدترین نوع بیماری به صورت حاد و عمومی می باشد که در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ ومیر بسیار بالا مشخص می گردد..
وی خاطر نشان کرد:ویروسهای آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ A,B,C می باشند. در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه برطیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می نماید. پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خودمبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. مرغ و خروس، بوقلمون، پرندگان زینتی، پرندگان وحشیو شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می باشند.
دکتر اسدیان رئیس گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشکده ی علوم پزشکی مراغه در مصاحبه با روابط عمومی گفت: این ویروس در پرندگان علائمی مانند کاهش تولید تخم، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمتهای بدون پر مانند تاج و ریش،تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد میکند تجربیات گذشته نشان میدهد که این ویروس به راحتی به انسان منتقل نمیشود، ولی در صورت ابتلا فرم شدیدی از بیماری را در انسان به وجود می آورد. موارد ابتلای انسان بر اثر تماس با پرندگان و مصرف گوشت یا تخم مرغ خام ممکن است بروز نماید.
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه