تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1394
کد 239

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه، دکتر علی چنگیزی طی مصاحبه ای اقدامات این مرکز و توصیه های مربوط به جشن های پایان سال را تشریح کرد.

اداره حوادث و فوریت های پزشکی به عنوان یکی از بازوهای اصلی دانشگاههای علوم پزشکی برای انجام اقدامات پیش بیمارستانی می باشد. مدیریت بحران و حوادث اورژانسی از جمله وظایف اصلی این اداره می باشد که با توجه به ماهیت حادثه و امکان رخداد آن در هر لحظه و هر مکان کارکنان این اداره به طور شبانه روز آماده هستند تا در کمترین زمان و به بهترین نحو اقدامات پیش بیمارستانی را انجام دهند و بیماران یا مصدومان را به مراکز درمانی انتقال دهند. روزهای پایانی سال به سبب برگزاری برخی جشن ها که همراه با درست کردن آتش و یا استفاده از مواد آتش زا است از جمله مواردی است که این اداره تلاش در مدیریت بحران آن دارد. مصاحبه زیر به این بهانه و برای بهره مندی از توصیه های سرپرست اداره حوادث و فوریت های پزشکی صورت گرفته است.

   با عرض سلام و خسته نباشید. آقای دکتر ضمن معرفی خود مختصری از فعالیت های مربوط به حوزه اداره حوادث و فوریت های پزشکی را شرح دهید.

اینجانب دکتر علی چنگیزی هستم. به عنوان پزشک عمومی 18 سال سابقه طبابت دارم که در طی این مدت 14 سال در حوزه اورژانس فعالیت داشته ام. اداره حوادث و فوریت های پزشکی مسئولیت های بسیار خطیری دارد چرا که باید با ارائه خدمات مناسب پیش بیمارستانی بتواند بیماران یا مصدومین را به بهترین نحو به مراکز ارائه کننده خدمات درمانی منتقل کند.

خدمات این حوزه شامل تمامی فعالیت های مربوط به مددجویان حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی می باشد و هدف آنها تلاش برای کاهش معلولیت ها و میزان مرگ و میر با حضور به موقع در بالین بیماران و مصدومین ترافیکی می باشد.

همکاران ما در این حوزه با حضور و آماده باش در موارد غیر مترقبه سعی می کنند با ایجاد هماهنگی بین اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی موارد اورژانسی را مدیریت کرده و شروع روند درمان بیماران یا مصدومین را در سریع ترین زمان ممکن فراهم سازند.

    با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و جشن های مربوط به این روزها، آیا اداره حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی مراغه اقدامات خاصی را برای آگاه سازی مردم و اجرا در نظر دارد؟

جشن های پایان سال و آغاز سال جدید همواره از مواردی بوده است که اداره حوادث و فوریت های پزشکی به طور مستقیم چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ ارائه خدمات اورژانسی درگیر بوده است. امسال نیز این اداره علاوه بر ایجاد هماهنگی های لازم درون بخشی اقدام به انتشار مطالب آموزشی در رابطه با این ایام کرده است. از جمله این اقدامات اجرای برنامه رادیویی بود که با توجه به طیف وسیع مخاطبین این رسانه این برنامه اجرا شد تا مردم  اطلاعات لازم را در مورد خطرات مربوط به این نوع جشن ها بگیرند.

انتشار مطالب آموزشی از طریق سایت دانشکده علوم پزشکی مراغه از اقدامات دیگری است که انجام شده است و در حال حاضر هم همکاران من روزانه این کار را انجام می دهند. ضمن اینکه واحدهای مختلف اداره حوادث و فوریت های پزشکی همزمان با جشن های چهارشنبه سوری در محل های مختلف حضور خواهد داشت تا در صورت بروز هر نوع حادثه در سریعترین زمان ممکن ارائه خدمت صورت گیرد.

    همه ساله شاهد حوادث ناگوار در جشن های ایام پایانی سال هستیم، برای کاهش چنین حوادثی شما به عنوان سرپرست اداره حوادث و فوریت های پزشکی چه توصیه هایی برای مردم دارید؟

تجربه ما نشان می دهد که در بیشتر موارد و به دلیل در دسترس بودن مواد آتش زا کودکان عامل برخی حوادث می شوند به این دلیل به والدین توصیه می شود که کبریت و مواد آتش زا را دور از دسترس کودکان قرار دهند. اغلب کودکان مواد محترقه را در محل های مانند انباری، زیر زمین، کمد و یا کیف مخفی می کنند، لذا توصیه می شود در طی این ایام والدین به این محل ها حساس باشند تا حادثه ای پیش نیاید.

توصیه و هشدار دیگر من برای فروشندگان مواد شیمیایی و آتش زا است که از فروختن این نوع مواد به کودکان و نوجوانان اجتناب کنند. چرا که اغلب کودکان و نوجوانان در مورد نحوه نگهداری آنها آگاهی کافی ندارند.

نگهداری این نوع مواد در نزدیکی حرارت بسیار خطرناک است و توصیه می شود به هیچ وجه وسایل آتش بازی در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی نگهداری نشود.  از سوزاندن مواد غیر متعارف مانند لاستیک، آمپول، و موادی مانند بنزین و الکل و از گذاشتن مواد محترقه در جیب لباس اجتناب شود.

با همه این تعابیر باز اگر شخصی دچار سوختگی گردید، ضمن حفظ خونسردی، از مالیدن موادی مانند خمیر دندان یا گذاشتن سیب زمینی روی محل سوختگی خودداری نموده و مصدوم را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل نمایند. در صورت شدت حادثه با اورژانس 115 تماس بگیرند تا همکاران ما اقدامات لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است که همکاران ما در اداره حوادث به صورت شبانه روز آماده راهنمایی های تلفنی به همشهریان می باشند.

در صورت ورود جسم خارجی به چشم از فشار دادن و مالیدن خودداری نمایید و چشم سالم را هم بسته نگه دارند. در صورت ورود مواد شیمیایی به چشم فقط با آب آن را بشویند و سپس مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنند.

بهتر است همشهریان محترم مراسم خود را در محل هایی اجرا کنند که توسط مسئولین شهر آماده شده اند چرا که در این محل ها امکانات کمک رسانی در صورت بروز هر نوع مشکلی فراهم است و هنگام انجام هر نوع مراسمی حدالمقدور یک کپسول آتش نشانی در دسترس باشد.

آقای دکتر شاید خالی از لطف نباشد در مورد برخی از حوادثی که طی سال های گذشته در جشن های ایام پایانی سال رخ داده است صحبت بکنید تا همشهریان عزیزمان در مورد خطرات این نوع حوادث آگاهی بیشتری کسب کنند.

متاسفانه در سال های گذشته شاهد چندین حادثه ناگوار بوده ایم که از جمله آنها به موارد آسیب شدید چشمی و قطع انگشتان دست می توان اشاره کرد. امیدوارم امسال شاهد بروز این نوع حوادث نباشیم و مردم با در نظر گرفتن تمامی نکات ایمنی مربوط اقدام به برگزاری جشن بکنند.

    مشخص است که حوزه فعالیت شما نمی تواند برخی از عوامل این نوع حوادث را پوشش بدهد، آیا اداره حوادث و فوریت های پزشکی همکاری های برون بخشی با دیگر ادارات برای کنترل این نوع حوادث خواهد داشت؟

در این زمینه هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، شهرداری، هلال احمر، راهنمایی و رانندگی و سایر ادارات صورت گرفته است تا ضمن فراهم آوردن امکان برگزاری بهتر مراسم مربوط، با کنترل و مدیریت صحیح بتوانیم از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کرده باشیم.

    در پایان اگر توصیه یا نکته خاصی در نظر دارید بفرمایید.

همشهریان عزیز مطمئن باشند که تلاش ما در اداره حوادث و فوریت های پزشکی حضور سریع در بالین بیماران و مصدومین می باشد، لذا در صورت بروز حوادث خونسردی خود را حفظ کنند و اگر زمین خوردگی یا افتادگی یا تصادفی صورت گرفته باشد به هیچ وجه مصدوم را حرکت ندهند تا همکاران ما در محل حاضر شوند.

اینجانب در پایان پیشاپیش سال نو را خدمت همشهریان عزیز تبریک عرض می کنم و امیدوارم با عمل به توصیه های ایمنی سالی پر از تندرستی و شادی را در پیش رو داشته باشند.