تاریخ : يکشنبه 2 مرداد 1401
کد 2308
ایشان ضمن تبریک این مناسبت به کلیه عوامل ودست اندر کاران حوزه سلامت در ترویج برنامه خودمراقبتی ، همچنین این روز را به تمامی سفیران سلامت خانواده ، دانش آموز ، دانشجو، طلبه ورابطین سلامت محلات تبریک گفتندو افزودند
«خودمراقبتي» شامل اعمالي است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار كه مردم براي خود، فرزندان و خانواده شان انجام مي‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمي، روانی و اجتماعی خود حفاظت كنند، نيازهاي جسمی، رواني و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بيماري ها يا حوادث پيشگيري كنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت كنند و نيز از سلامت خود بعد از بيماري حاد يا ترخيص از بيمارستان، حفاظت كنند.
حيطه‌هاي خودمراقبتي شامل ارتقاي سلامت، اصلاح سبک زندگي،‌ پيشگيري از بيماري، خود ارزیابی،‌ حفظ سلامت،‌ مشارکت در درمان و توان بخشي است. 
حوزه های اجرایی برنامه خودمراقبتی شامل :

خودمراقبتی فردی (سفير سلامت خانواده – دانش آموزی- دانش جویی- طلاب –سرباز- رابط سلامت محله – رابط متخصص ادارات)
سفير سلامت عضوي از اعضاي يك خانوار است كه حداقل 8 كلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به صورت داوطلبانه مسووليت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضاي خانواده و جامعه را بر عهده دارد.

•             خودمراقبتی سازمانی (سازمان‌هاي دولتي/غير دولتي حامي سلامت)
 سازمان‌هاي حامي سلامت، سازمان‌هايي هستند كه به طور داوطلبانه درگير اقدام انتخابي، مشاركتي و فعال براي ارتقاي سلامت سازمان خود، كاركنان، مشتريان و جامعه باشند

•             مدارس حامي سلامت
مدارس حامي سلامت مدارسي هستند كه درگير اقدام انتخابي، مشاركتي و فعال براي ارتقاي سلامت مدرسه خود، دانش‌آموزان، مربيان و اولياي مدرسه و همچنين جامعه باشند

•   خودمراقبتی اجتماعی ( شورای اسلامی شهر وروستا)
هدف در اين رويكرد، توانمندسازي جوامع مختلف براي توسعه محيط‌هاي سالم است. براي تحقق اين هدف، شوراهاي شهري و روستايي و شوراياري‌ها مي‌توانند نقش مهمي در جلب مشاركت اجتماع براي كنترل بر عوامل تعيين كننده سلامت داشته باشند.
ایشان خاطرنشان کردند که با توجه به گذار بيماري‌ها از واگير به غير واگير و حركت از درمان قطعي بيماري‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضاي خانواده براي سالم زيستن، مديريت ناخوشي‌‌هاي جزيي، مديريت بيماري‌هاي مزمن و حاد روز به روز در حال افزايش است که امید است با ترویج فرهنگ خودمراقبتی شاهد ارتقای سلامت روزافزون آحاد جامعه باشیم.
 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه