تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394
کد 23

به گزارش روابط عمومی، طرح موسوم به PEN توسط مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از برنامه های اجرایی سازمان بهداشت جهانی همزمان با سه شهر دیگر توسط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در این شهر اجرا خواهد شد.

مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از تصویب و تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، اقدام به اجرای این طرح در 4 شهر منتخب کشور خواهد کرد. شهرهای مراغه، بافت، شهرضا و نقده به عنوان شهرهای مجری این برنامه تعیین شده اند.

به دلیل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سرطان در کشور ، طرح ملی کنترل و پیشگیری این نوع بیماری ها اجرا می شود تا با شناسایی عوامل خطر آنها، اقدامات کنترلی و پیشگیری به موقع انجام شود. معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه زمان شروع این طرح را اول دیماه سال جاری اعلام کرد.

نحوه اجرای طرح ملی PEN  به صورت ذیل خواهد بود:

1-     فراخوانی افراد 40 سال به بالا به مراکز بهداشتی درمانی جهت ارزیابی دوره ای

2-     ارزیابی افراد 20 تا 40 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی

3-     تکمیل پرسشنامه های مربوط توسط مراقبین سلامت مستقر در مراکز بهداشتی

4-     انجام آزمایش قند و چربی خون با دستگاه مخصوص( lipidpro )

5-     ارزیابی معیارهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

·         لازم به توضیح است خطر بیماریهای قلبی عروقی در 4 گروه کمتر از ۱۰ % ، ۲۰ – ۱۰ % ، ۳۰ – ۲۰ % و بیشتر از ۳۰% تقسیم بندی خواهد شد و افراد از نظر عوامل خطر و درصد ابتلا به خطر قلبی عروقی مورد مشاوره و درمان قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است تمامی خدمات این طرح رایگان می باشد و هدف آن شناسایی بیماران در معرض خطر و عوامل تهدید کننده آنها و برنامه ریزی برای کنترل و مراقبت دوره ای آنها می باشد.