تاریخ : يکشنبه 16 اسفند 1394
کد 217

محمدحسین قربانی در خصوص ضرورت استفاده از ظرفیت بیمه‌ها برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت، گفت: متأسفانه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل هدر رفت منابع بیمه‌ای، عدم تمرکز بیمه‌ها و تعدد دفترچه‌ها در دست مردم بوده که زمینه‌ساز از بین رفتن اعتبارات بیمه‌ای شده است .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت باید منابع را در مسیر خود مصرف کند نه اینکه برای جلب رضایتمندی کارکنان صرف پرداخت حقوق یا موارد دیگر کند .

محمدحسین قربانی در خصوص ضرورت استفاده از ظرفیت بیمه‌ها برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت، گفت : متأسفانه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل هدر رفت منابع بیمه‌ای، عدم تمرکز بیمه‌ها و تعدد دفترچه‌ها در دست مردم بوده که زمینه‌ساز از بین رفتن اعتبارات بیمه‌ای شده است .

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی دولت به تعهدات خود و نپرداختن سرانه درمان باعث مشکلات بسیاری شده است، افزود: البته مهم‌ترین ضعف امروز حوزه سلامت افزایش میزان تعرفه‌ها و به دنبال آن عدم افزایش سرانه درمان است که این مورد تاکنون مشکلات جدی را متوجه حوزه سلامت کرده است؛ بنابراین برای جلوگیری از ادامه این شرایط باید در سال 95 سرانه بیمه همگام با میزان تعرفه‌ها افزایش پیدا کند .

وی با بیان اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر بر اساس قانون حق‌وحقوق حوزه سلامت را پرداخت کند، تصریح کرد: همچنین وزارت بهداشت و درمان باید منابع موردنظر را در مسیر درست هزینه کرده تا منابع در مسیر انحراف قرار نگیرد، بنابراین اگر دولت به موارد گفته‌شده توجه کند و مجلس نیز بر سایر موارد نظارت کند؛ به طورحتم در اجرای طرح تحول سلامت مشکلی به وجود نخواهد آمد .

قربانی با بیان اینکه منابع لازم برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت موجود است، گفت: وزارت بهداشت باید منابع را در جهت خودمصرف کند نه اینکه برای جلب رضایتمندی کارکنان صرف پرداخت حقوق یا موارد دیگر کند .

وی با بیان اینکه رفع نقاط ضعف در حوزه سلامت به دو موضوع افزایش سرانه بیمه و پرداخت تعهدات دولت بستگی دارد، گفت: متأسفانه دولت به دلیل نپرداختن یک درصد از محل ارزش‌افزوده و 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت در حال حاضر حدود 10 هزار میلیارد تومان به این حوزه سلامت بدهکار است که این ضعف بسیار بزرگی است .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای جبران کمبودها و نواقص باید سرانه بیمه در سال آینده افزایش پیدا کند به خانه ملت گفت: میزان سرانه بیمه در اکثر کشورها بر اساس برخی شاخص‌ها، به شکل معقول و منطقی تعیین می‌شود که در ایران بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده سرانه بیمه 30 درصد بوده که باید افزایش پیدا کند .