تاریخ : يکشنبه 10 بهمن 1400
کد 2139
جلسه آموزشی "مراقبتهای آغوشی مادر و نوزاد" با هدف توانمند سازی کلیه ارایه دهندگان خدمت نوزادان با بیان مقدمه ای توسط سرکار خانم برار در خصوص اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals ) ، پایان دادن به مرگ و میرهای قابل جلوگیری نوزادان تا سال 2030و ارایه ی سیمای مرگ نوزاد در کشور و حوزه ی شهرستان مراغه، ارایه ی آمار و شاخصهای مربوط به مرگ پریناتال با تاکید به بروز مرگ نوزادی به علت نارسی/پره ترم بودن و بیان عواملتاثیر گذار در پیشگیری از بروز مرگ پریناتالبا شناسایی زود هنگام نوزادان نارس ، ویزیت ، اهمیت مراقبت آغوشی مادر و نوزاد و ...... توسط کلیه ارایه دهندگان خدمت در مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی و خانه های بهداشت آغاز گردید.
سپس جلسه با برگزاری آزمون پره تست ادامه یافت. و در ادامه سرکار خانم علیزاده(کارشناس ارشد و عضو هیئت علمی دانشکده مراغه) جهت آشنایی ، توانمندسازی و تقویت بنیه علمی ارایه دهندگان خدمات در جهت ارتقای آگاهی والدین ، برای انجام مراقبت آغوشی ، با بیان مطالب ذیل به صورت تئوری در قالب سخنرانی با استفاده از اسلاید و عملی با استفاده از ماکت و عروسک نوزاد ، به آموزش پرداختند :
1.    اهداف مراقبت آغوشی با تعریف جامعی از KMC به همراه اجزاء و مزایای آن برای مادر و نوزاد
2.    شرایط و مناسب ترین زمان شروع مراقبت آغوشی با توجه به وزن ، سن حاملگی ، علایم حیاتی و ناپایداری وضعیت نوزاد
3.    انواع مراقبت آغوشی ، وضعیت قرار دادن نوزاد ، پوشش نوزاد ، انجام فعالیتهای روزانه مادر در مراقبت آغوشی و وضعیت مادر و نوزاد در زمان خواب و استراحت مادر 
4.    انتخاب روش تغذیه ، کنترل رشد ، میزان و تناوب شیردهی
5.    معیارهای کلی مراقبت آغوشی ، فعالیتها ، زیرساختها ، تجهیزات و تسهیلات لازم برای انجام این مراقبت
6.    موارد منع مراقبت آغوشی و مشکلات آن
7.    تعاریف ، ویژگیها و مشخصات ظاهری ، علایم خطر ، علل و اتیولوژی مربوط به نوزادان LBW و نارس ، مشکلات شایع در این نوزادان و مقایسه آماری مشکلات مربوط به Feeding در نوزادان ترم ، نارس و اواخر نارسی
8.    مراقبت آغوشیدر نوزادان کم وزن ، خیلی کم وزن و نارس 
9.    مراقبت آغوشیدر دوقلویی
10.    مراقبت آغوشی در منزل با تاکید به زمان ، شرایط محیط منزل از قبیل دمای محیط و .... 
11.    زمان قطع مراقبت آغوشی و پیگیری بعد ترخیص از بیمارستان 
در ادامه مبحثمراقبت آغوشی مادر و نوزاد آموزش مطالب به شرح ذیل توسط سرکار خانم قوی پنجه (کارشناس ارشد و عضو هیئت علمی دانشکده مراغه)ارایه گردید.
1.    اهمیت ، فواید و مزایای ارتباط پوستی برای مادر و نوزاد
2.    نقش انجام تحریکات مثبت در طی مرحله آغوشی
3.    حمایت عاطفی و فیزیکی در مراقبت آغوشی ، سایر اعضای کمکی در مراقبت آغوشی

4.    تاثیر لمس بر افزایش شیر مادر
5.    اهمیت لمس در رشد ذهنی نوزادان (رشد ذهنی دراز و کوتاه مدت ، عملکرد ذهن ، رشد مثبت و .... )
6.    تاثیر لمس در مهارتهای اجتماعی و احساسی نوزادان
در ادامه آموزش عملی برنامه مراقبت آغوشی مادر و نوزاد و نحوه بستن نوزاد به روش کانگورویی با استفاده از فیلم آموزشی به طور کامل تشریح و افراد مدعو به صورت عملی تمرین نمودند. 
سپس فایل صوتی دکتر اهرچی (فوق تخصص نوزادان –مباحث تخصصی مراقبت آغوشی با تاکید بر علایم خطر در مراقبت آغوشی) ه سمع حاضرین رسید. و در پایان جلسه برای سنجش میزان یادگیری به انجام کارگروه با طرح چند مورد سناریوی واقعی به مرورکلی آموزشها پرداختیم. ،پاسخ به کلیه ی پرسشهای مدعوین و برگزاری پره تست خاتمه یافت. شایان ذکر است ؛ جهت هدفدار نمودن و سنجش تاثیر آموزش ،تحلیلوآنالیز جواب سوالهای مربوط به آزمون (به روش  (T testبررسی و موثربودنآموزشهامشخص گردید.
 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه