تاریخ : يکشنبه 16 اسفند 1394
کد 212

تهران- ایرنا - استاندارد اجباری عرقیات گیاهی موضوعی است که همچنان مغفول مانده و باید مورد اهتمام جدی متولیان این حوزه قرار گیرد تاعلاوه بر به خطرنیفتادن سلامت مردم بتواند به بازارهای جهانی راه یابد .

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران امروز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز استاندارد اجباری برای عرقیات گیاهی تدوین نشده و این موضوع می تواند همچنین سبب بروز مشکلاتی برای مردم شود .
محمد باقر رضائی اظهار کرد: هرچند تدوین استاندارد کار سنگین و زمانبر است اما مسئولان باید اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند تا به زودی شاهد تحقق این موضوع مهم باشیم .
وی بر لزوم نظارت نامناسب بر روی تولید و عرضه عرقیات گیاهی تاکید کرد و گفت: مردم انتظار دارند که محصول سالم، با کیفیت و استاندارد را با آرامش خاطر مصرف کنند که این توقع زیادی نیست .
رضایی، نداشتن آلودگی میکروبی را یکی از عومل استاندارد عرقیات گیاهی اعلام کرد و گفت : وزارت بهداشت فقط در مورد آلودگی میکروبی نظارت دارد و کاری به سایر موضوعات ندارد .
رئیس انجمن علمی گیاهان داروئی گفت: وزارت بهداشت نظارت خوبی بر نحوه تولید داروهای شیمیائی دارد و ترکیبات اینگونه داروها مشخص است اما ترکیبات عرقیات از جمله گلاب مشخص نیست و مردم بدون آگاهی از این موضوع اقدام به مصرف آنها می کنند .


**
نداشتن استاندارد مانع بزرگ برای صادرات عرقیات و اسانس گیاهی


وی نداشتن استاندارد را مانع بزرگی برای صادرات عرقیات و اسانس گیاهی اعلام کرد و گفت: لازمه ورود به بازارهای جهانی، داشتن گواهی استاندارد است .

رضایی اظهارکرد: با توجه به شرایط پساتحریم، بازارهای جدیدی بر روی محصولات گیاهان دارویی گشوده شده است و برای بهره گیری لازم از این ظرفیت باید گیاهان داروئی، عرقیات و اسانس های ما از استاندارد برخوردار باشند .

وی گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های اصلی کشور اعلام کرد و گفت: در صورتی که نتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم از سایر کشورها عقب افتاده و بازارهای جهانی را از دست می دهیم .

** هنوز استاندارد اجباری تدوین نشده است


دبیرکل جامعه گیاه درمانی ایران بر لزوم تدوین استاندارد عرقیات گیاهی در کشور تاکید کرد و گفت: هنوز استاندارد اجباری برای عرقیات گیاهی تعریف نشده است .

زهرا حیدری داویجانی اظهار کرد: با این شرایط نمی توان تولید کنندگان را به سمت و سوی مناسبی هدایت کرد و آنها در این زمینه ملزم به موضوعاتی کرد. تا زمانی استانداردسازی به شکل صحیح تدوین نشود، کنترل چندانی بر نحوه تولید عرقیات گیاهی وجود نخواهد داشت .

وی تعداد گیاهان دارویی مجاز را بین 70 تا 90 گیاه اعلام کرد: به این تعداد باید استاندارد تدوین شود که تاکنون برای تعداد محدودی از این گیاهان، استاندارد تدوین شده است .

حیدری بااشاره به اینکه نمی توان این محصولات را بدون هیچگونه نظارت و استاندارد در اختیار مردم قرار داد، اظهار کرد: متولیان این حوزه باید اهتمام جدی نسبت به اینگونه موضوعات داشته باشند .
دبیرکل جامعه گیاه درمانی ایران بر لزوم نگهداری صحیح عرقیات و انسانس های گیاهی تاکید کرد و گفت: مردم باید از مصرف عرقیات بدون تاریخ تولید ، انقضاء و مراقبت های لازم است خودداری کنند .
حیدری اظهار کرد: در حال حاضر برخی از عرقیات گیاهی به صورت سنتی و مقداری هم به صورت صنعتی تولید می شوند که این موضوع سبب شده تا نظارت مناسبی بر نحوه تولید و عرضه آنها صورت نگیرد .
وی به محول شدن استاندارد سازی گیاهان داروی از ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی به شبکه ملی پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: استاندارد چند قلم گیاه دارویی پرمصرف تدوین شده و این کار بتدریج در حال توسعه می باشد که این روند باید با شرعت بیشتری ادامه یابد