تاریخ : يکشنبه 16 اسفند 1394
کد 209

سلامت نیوز : دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل گفت : با استقرار پدیده سالمندی در کشور، حمایت از خدمات پرستاری در منزل بیش از گذشته ضرورت یافته است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،محمد شریفی مقدم (دبیر کل خانه پرستار ) با تاکید بر لزوم ساماندهی وضعیت مراکز خدمات رسانی پرستاری در کشور اظهار کرد: حدود ۶۰ سال است که مساله پرستاری در منزل در دنیا تعریف شده است و امروز به جای ارائه تمامی خدمات پرستاری در بیمارستان خیلی از خدمات در منازل ارائه می‌شود .

وی با اشاره به اینکه ایجاد مراکز خدمات پرستاری به کاهش هزینه‌های بیمارستانی و هزینه‌های پرداختی مردم کمک می‌کند، افزود: در کشور ما سال‌ها این بحث مطرح بوده است و در سال ۷۸ نیز وزارت بهداشت، آیین نامه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد که طبق آن مراکزی ایجاد شود که بیشتر خدماتی که پرستاران در بیمارستان ارایه می‌دادند، بتوانند در منزل نیز ارائه بدهند .

وی ادامه داد: علی رغم اینکه بیش از ۱۰۰۰ مرکز در سال ۷۸ طبق آیین نامه وزارت بهداشت مجوز گرفتند یا اقدام به گرفتن مجوز کردند؛ به علت عدم حمایت وزارت بهداشت از‌‌ همان دوره به بعد این مراکز غیر فعال شدند و نهایتا تعداد خیلی محدودی فعال ماندند. بیشترین خدمات پرستاری منزل در حال حاضر توسط مراکز غیر مجاز یا توسط افراد غیر مجاز در حال انجام است که ممکن است؛ پرستار باشند، ولی در غالب مراکز مجاز نیستند .

دبیر کل خانه پرستار اظهار کرد: با عبور جمعیت سالمند از مرز ۸ درصدی و استقرار پدیده سالمندی در کشور حمایت از خدمات پرستاری در منزل بیش از گذشته ضرورت یافته است تا هم محدودیت‌های سالمندان در مراجعه به مراکز درمانی حل شود و هم هزینه‌های سیستم در خصوص اشغال تخت‌های بیمارستانی کاهش یابد .

تعرفه نامناسب و بیمه نبودن، مراکز خدمات پرستاری در منزل را تضعیف می‌کند

شریفی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر نیاز و ضرورت پرستاری در منزل به شدت احساس می‌شود، افزود: تعرفه‌ایی که در سال ۷۸ برای خدمات تعریف شد نیز نزدیک به ۱۶ سال است که افزایش پیدا نکرده است و همچنین خدمات پرستاری در منزل بیمه نیستند که این عوامل موجب تضعیف خدمات پرستاری در منزل شده است .

وی اظهار کرد: این مساله که وزارت بهداشت اعلام کرده است که مراکز پرستاری مجاز را به مردم اعلام خواهد کرد، اقدام بسیار خوبی است؛ چرا که در حال حاضر نیاز مردم به مراکز پرستاری محسوس است و اگر سیستم این نیاز را برطرف نکند، خود به خود از طریق مراکز غیرمجاز برطرف می‌شود که آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد .

شریفی مقدم تصریح کرد: در صورت دریافت خدمات از طریق مراکز غیرمجاز یا پرستاران متفرقه که گا‌ها پرستار نیز نیستند، اگر مشکلی برای بیمار ایجاد شود؛ مرجع پاسخگویی وجود ندارد که به این مساله رسیدگی کند و افرادی که به اسم پرستار به منازل مردم رفته‌اند؛ تنها با خاموش کردن تلفن خود از دسترس خارج می‌شوند، بنابراین اگر راهکار قانونی برای این مساله پیدا نشود؛ مشکلات ادامه دار خواهد بود .

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستمی که مراکز پرستاری مجاز را به مردم معرفی کند؛ وجود ندارد، گفت: باید این مراکز ساماندهی شوند و نیاز مردم در این راستا برطرف شده است .

سخنگوی خانه پرستار تاکید کرد: تاکنون مراکز ارایه خدمات پرستاری از طرف وزارت بهداشت حمایت نشده‌اند و طی ۱۶ سال گذشته به سختی توانستند خود را حفظ کنند و در حال حاضر لزوم تقویت و حمایت از این مراکز به شدت احساس می‌شود .