تاریخ : دوشنبه 30 دي 1398
کد 1726

دکتر قربانیان مدرس کارگاه ضمن تاکید بر مدیریت بهینه ی فراورده های خونی در تجویز به بیماران گفت : متاسفانه در برخی از مراکز درمانی درخواست رزرو یا استفاده از فراورده های خونی خارج از استاندارد مورد نظر است که با آموزش صحیح باید از هدررفت آنها جلوگیری کرد.
مسئول فنی آزمایشگاه افزود درخواست خون حتما در فرم های مخصوص نظام هموویژولانس و توسط پزشک معالج باید انجام شود و در صورت بروز عوارض در بیمار حتی عوارض بسیار خفیف بایستی گزارش گردد.
وی ادامه داد چنانچه تمامی مراحل تهیه ، نگهداری و تجویز فراورده های خونی منطبق بر استانداردهای تعریف شده باشد می توان ایمنی بیمار را تضمین کرد.

لازم به توضیح است مراقبت از خون (هموویژلانس) یک سیستم نظارت کشوري برسلامت خون و فرآورده هاي آن در تمام مراحل (زنجیره انتقال خون) یعنی از زمان خونگیري از اهداکنندگان تا پیگیري دریافت کنندگان خون و فرآورده ها، گردآوري و تجزیه و تحلیل داده هاي مربوط به اثرات ناخواسته انتقال خون و اعلام خطر به منظور تصحیح واقدامات لازم براي جلوگیري از وقوع مجدد آنها است همچنین ضرورت قابل ردیابی بودن خون و فرآورده ها از اهداکننده تا دریافت کننده، در بیمارستانهاي دولتی، خصوصی و مراکز انتقال خون توصیه شده است.

فایل آموزشی هموویژولانس ویژه پزشکان را از اینجا دانلود کنید 

  • واحد ارجاع دهنده بیمارستان شهید دکتر بهشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه