تاریخ : چهارشنبه 27 شهريور 1398
کد 1598
ایمنی به عنوان اولین حوزه در موضوع کیفیت از نظر بیماران به مفهوم «عدم حدوث یا وجود صدمات اتفاقی» می­باشد.  چالش­های فرا راه ایمنی در بسیاری از صنایع وجود دارند ولی مسئله در صنعت مراقبت­های بهداشتی ویژه و حاد است.
تحقیقات مشابه در زمینه خطاهای پزشکی، حوادث ناخواسته را به عنوان یک مسئله بین المللی مطرح می کند که براساس  بررسی­ های اپیدمیولوژیک، بخش مهمی از این حوادث قابل پیشگیری هستند.
در حالی­که در کشورهای پیشرفته با بیمارستان­های برخوردار از اعتبارات کافی و با فناوری پیشرفته، از هر ده نفر، یک نفر آسیب می بیند، مدارک کافی درباره مراقبت غیر ایمن در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد، نکته قابل تامل اینکه، در این کشورها ممکن است ریسک آسیب به بیمار به خاطر محدودیت­های زیرساختی، فناوری و نیروی انسانی هم در بیمارستان­ها و هم در مراقبت­های اولیه بیشتر نیز باشد.
طی دهه گذشته مداخلات زیادی برای کاهش خطاهای پزشکی و بهبود ایمنی بیمار در سطح جهان بکار گرفته شد. در ایران نیز موضوع ایمنی بیمار در سال­ های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته؛ که از جمله آن­ها اجرای طرح پایلوت ایمنی بیمار در برخی مراکز آموزشی درمانی در سطح کشور و تاکید به ایمنی بیمار در اعتبار بخشی موسسات بهداشتی درمـانی است.
همانطور که اشاره شد پرسنل بهداشتی درمانی در تمام رده­ ها به عنوان اعضای تیم سلامت نقش اساسی در مدیریت و هدایت ایمنی بیمار دارند که نشات گرفته از نگرش و دانش آن­ها از مقوله ایمنی بیمار و اهمیت آن می باشد.
بنابراین ایمنی بیمار یک نظام مراقبت بهداشتی جدید است که بر گزارش دهی، تجزیه و تحلیل و پیشگیری از خطاهای پزشکی که اغلب منجر به بروز خطاهای ناخواسته می شود، تاکید می کند. به عبارت دیگر ایمنی بیمار همان اجتناب، پیشگیری و بهتر شدن نتایج نامطلوب یا آسیب ناشی از فرآیند مراقبت سلامت است و در این میان ایمنی، فرهنگ، کیفیت و مدیریت در کنار هم تاثیرگذار می باشند.
 
دستورالعمل های ایمنی بیمار :
 بازدید های مدیریتی ایمنی بیمار-  
- راهنمای داروهای با هشدار بالا
 داروهای حیات بخش و ضروری-   
 راهنمای داروهایی با اسامی و اشکال مشابه
-  راهنمای پیشگیری از زخم فشاری
الزامات اخذ رضایت آگاهانه و تشخیص های درمانی تهاجمی
  • واحد ارجاع دهنده بیمارستان شهید دکتر بهشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه