جلسه آموزشی "مراقبتهای آغوشی مادر و نوزاد" با هدف توانمند سازی کلیه ارایه دهندگان خدمت نوزادان با بیان مقدمه ای توسط سرکار خانم برار در خصوص اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals ) ، پایان دادن به مرگ و میرهای قابل جلوگیری نوزادان تا سال 2030و ارایه ی سیمای مرگ نوزاد در کشور و حوزه ی شهرستان مراغه، ارایه ی آمار و شاخصهای مربوط به مرگ پریناتال با تاکید به بروز مرگ نوزادی به علت نارسی/پره ترم بودن و بیان عواملتاثیر گذار در پیشگیری از بروز مرگ پریناتالبا شناسایی زود هنگام نوزادان نارس ، ویزیت ، اهمیت مراقبت آغوشی مادر و نوزاد و ...... توسط کلیه ارایه دهندگان خدمت در مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی و خانه های بهداشت آغاز گردید.
سپس جلسه با برگزاری آزمون پره تست ادامه یافت. و در ادامه سرکار خانم پرتاش (کارشناس ارشد و عضو هیئت علمی دانشکده مراغه) جهت آشنایی ، توانمندسازی و تقویت بنیه علمی ارایه دهندگان خدمات در جهت ارتقای آگاهی والدین ، برای انجام مراقبت آغوشی ، با بیان مطالب ذیل به صورت تئوری در قالب سخنرانی با استفاده از اسلاید و عملی با استفاده از ماکت و عروسک نوزاد ، به آموزش پرداختند :
1. اهداف مراقبت آغوشی با تعریف جامعی از KMC به همراه اجزاء و مزایای آن برای مادر و نوزاد
2. شرایط و مناسب ترین زمان شروع مراقبت آغوشی با توجه به وزن ، سن حاملگی ، علایم حیاتی و ناپایداری وضعیت نوزاد
3. انواع مراقبت آغوشی ، وضعیت قرار دادن نوزاد ، پوشش نوزاد ، انجام فعالیتهای روزانه مادر در مراقبت آغوشی و وضعیت مادر و نوزاد در زمان خواب و استراحت مادر
4. انتخاب روش تغذیه ، کنترل رشد ، میزان و تناوب شیردهی
5. فعالیتها و زیرساختهای لازم برای انجام مراقبت آغوشی
6. موارد منع مراقبت آغوشی و مشکلات آن
7. تعاریف ، ویژگیها و مشخصات ظاهری ، علایم خطر ، علل و اتیولوژی مربوط به نوزادان LBW و نارس ، مشکلات شایع در این نوزادان و مقایسه آماری مشکلات مربوط به Feeding در نوزادان ترم ، نارس و اواخر نارسی
8. مراقبت آغوشیدر نوزادان کم وزن ، خیلی کم وزن و نارس
9. مراقبت آغوشیدر دوقلویی
10. مراقبت آغوشی در منزل با تاکید به زمان ، شرایط محیط منزل از قبیل دمای محیط و ....
11. حمایت عاطفی و فیزیکی در مراقبت آغوشی ، سایر اعضای کمکی در مراقبت آغوشی
12. زمان قطع مراقبت آغوشی و پیگیری بعد ترخیص از بیمارستان
در ادامه برای سنجش میزان یادگیری به انجام کارگروه با طرح چند مورد سناریوی واقعی به مرور کلی آموزشها پرداختیم. تحلیل و جواب سناریوها توسط منتخبی از افراد کارگروه گزارش گردید. و جلسه باجمع بندی نهایی ،پاسخ به کلیه ی پرسشهای مدعوین و برگزاری پره تست خاتمه یافت. شایان ذکر است ؛ جهت هدفدار نمودن و سنجش تاثیر آموزش ،تحلیل وآنالیز جواب سوالهای مربوط به آزمون (به روش (T testبررسی و موثربودن آموزشهامشخص گردید