تاریخ : يکشنبه 16 تير 1398
کد 1552
شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر   «سلامت توأم با عدالت و عدالت توأم با سلامت»   اعلام شده است، این شعار دو مفهوم کلیدی دارد؛ سلامت (health) و عدالت .(justice) این دو مفهوم کلیدی همگام و در پیوند باهم ظاهر شده‌اند؛ بنابراین از کل شعار چنین می‌توان استنباط کرد که سلامت، به‌ویژه در قلمرو مواد مخدر (و گرایش‌نداشتن به آن)، زمانی پسندیده و مطلوب است که به صورت عادلانه بین همگان، صرف‌نظر از ملیت، مذهب، زبان، جنسیت، قومیت و…، به صورت برابر و عادلانه توزیع شده باشد؛ یا به تعبیر دیگر، سلامت وقتی رضایت‌بخش و خوشایند است که همگان از آن برخوردار باشند و کسی از آن محروم نشده باشد.
اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى‌گـــــردد.
 با توجه به اینکه عمده مراجعین مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی مراغه،گروه مادران و نوزادان هستند به همین علت عمده مباحث ارائه شده توسط مسئول آموزش همگانی در راستای آثار مواد مخدر بر رفتار والدین، وسلامت جنین ارائه گردید .
برخی از این نکات آموزشی به شرح ذیل می باشد:
  • نیکوتین: این ماده که در سیگار وجود دارد، ازجفت عبور کرده ومنجر به تاخیر رشد جنین یا سقط خواهد شد.
  • حشیش : منجر به کاهش رشد جنین و مرگ داخل رحمی خواهد شد کودکان متولد شده نیز دچار مشکلات رفتاری ،افسردگی و اضطراب می شوند.
  • الکل: مصرف الکل منجر به تاثیر مخرب بر رشد و تکامل دستگاه اعصاب جنین خواهد شد.
  • کوکائین: این ماده نیز مانند الکل منجر به ایجاد نقایص ژنیتکی می شود همچنین سکته ی قلبی و مغزی ،فشار خون و مرگ ناگهانی زنان باردار از عوارض آن است.
  • تریاک، هروئین و موارد مشابه تریاک: این مواد شانس مرده زایی را افزایش می دهد کاهش اکسیژن رسانی به جنین از تاثیرات دیگر مصرف این مواد توسط مادر باردار است و عواقب آن کاهش رشد جنین و تولد نوزاد کم وزن و نارس است. خونریزی داخل مغزی ،افت قند خون، افت کلسیم خون، افزایش زردی نوزاد و عفونت نوزادی از عوارض دیگر استفاده از این مواد است.
 
 
  • واحد ارجاع دهنده