تاریخ : پنجشنبه 15 بهمن 1394
کد 146

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی، در راستای اجرای برنامه ملی IRaPEN  در شهرستان مراغه ،کارگاه سه روزه آموزشی برای پزشکان مراکز بهداشتی شهری و روستایی در محل آموزشگاه بهورزی برگزار گردید.

 در این کارگاه، ابتدا آقای دکتر مجتهدی ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ،به بیان اهداف برنامه ملی PEN که برنامه اجرایی سازمان بهداشت جهانی با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پرداخت و گفت: این برنامه در راستای کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر عمده قلبی عروقی ، دیابت ، آسم ، سرطان ( روده بزرگ ، دهانه رحم و پستان) و عوامل خطر منتسب به آنها ( سیگار ، الکل ، تغذیه ناسالم و کم تحرکی) تهیه و تنظیم شده است.

ایشان ضمن اشاره به نحوه اجرای آن در شهرستان مراغه افزود: در مناطق روستائی، حاشیه شهر وشهر افراد گروه هدف (افراد ۴۰ سال و بالاتر) بصورت فعال وافراد 40-20 سال بصورت غیر فعال در طی این مدت باید فراخوان و مورد ارزیابی قرار بگیرند. و باید مدیریت زمان، مدیریت برنامه، مدیریت منابع و نظارت مستقیم و مستمر بر عملکرد مراقبین سلامت و بهورزان در زمان اجرای این طرح ملی توسط مسئولین محترم مراکز صورت بگیرد.

در ادامه این کارگاه، سرپرست گروه بیماریها ، خانم دکتر اسدیان، به توضیح کلی تکمیل فرمهای ارزیابی اولیه ، فرم مراقبت، فرم پیگیری و گزارش دهی پرداختند و توضیحاتی در مورد انجام آزمایشات قندخون و کلسترول خون بصورت ناشتا بوسیله دستگاه های لیپیدمتر و بررسی سرطان کولورکتال با کیت های تست خون منفی توسط مراقبین سلامت و بهورزان بیان نمودند.

 همچنین ایشان در مورد برنامه های کشوری فرآیندهای فشارخون و دیابت و پروتکل اجرائی آنها آموزشهای خود را ارائه کردندو نحوه ارزیابی خطر ۱۰ ساله قلبی عروقی و اقدامات بعدی بر اساس نتیجه ارزیابی در افراد گروه هدف را توضیح دادند.