تاریخ : چهارشنبه 11 مهر 1397
کد 1298
جلسه آموزشی " نوزاد نارس "با هدف توانمند سازی کلیه ارایه دهندگان خدمت نوزادان با بیان اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals ) ، پایان دادن به مرگ و میرهای قابل جلوگیری نوزادان تا سال 2030و ارایه ی سیمای مرگ نوزاد در کشور و حوزه ی شهرستان مراغه، ارایه ی آمار و شاخصهای مربوط به مرگ پریناتال با تاکید به بروز مرگ نوزادی به علت نارسی/پره ترم بودن و بیان عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از بروز مرگ پریناتالبا شناسایی زود هنگام نوزادان نارس ، ویزیت ، اهمیت مراقبت ویژه ، پیگیری و ...... توسط کلیه ارایه دهندگان خدمت در مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی و خانه های بهداشت آغاز گردید.

این جلسه با برگزاری آزمون پره تست ادامه یافت.  سرکار خانم برار جهت توانمندسازی ، تقویت بنیه علمی ارایه دهندگان خدمات سلامت خانواده در رویارویی با نوزادان نارس ، تغذیه ویژه نوزاد نارس/ کم وزن ، شیر دهی ، مراقبت آغوشی ، واکسیناسیون ، مشکل تنفسی ، تعریف و ارزیابی رتینو پاتی نوزادی ، نشانه ها و علایم ، نحوه انجام مراقبتها ، پیگیری ، و... پرداخت.

ایشان درخصوص سن حاملگی زایمان های زودرس در ایران از نظر ارزیابی رتینو پاتی نوزادی (کمتر از 32 هفته و یا وزن کمتر از 1500 گرم ) و وضعیت ناپایداری های بالینی توضیح داد.

با توجه به افزایش چشمگیر میزان بقای نوزادان نارس که در چهل سال اخیر از حدود 5 درصد به بیش از 65 درصد برای نوزادان با وزن کمتر از 1000 گرم وبیش از 90 درصد برای نوزادان با وزن 1000-1500 گرم افزایش یافته است. که متعاقب این امر تعداد نوزادان مبتلا به رتینوپاتی نارسی نیز افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی و افزایش آگاهی والدین در این خصوص مورد نیاز جدی می باشد. اقدامات و پیگیری کارشناس نوزادان گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشکده مراغه در امر پیگیری نوزادان نارس ، تماس با والدین نوزادانی که علی رغم پیگیری از طرف بیمارستان شهید بهشتی برای ادامه ویزیت و یا درمان مراجعه نمی نمایند. نیز قابل ذکر می باشد.

وی ضمن معرفی مجدد اپلیکیشین نوزاد نارس ، پوستر مربوطه در جهت افزایش آگاهی عموم مردم و بهره برداری از آن با نصب در گوشیهای همراه به مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی ارسال گردید.

ایشان بر  در دسترس قرار دادن و یا تحویل کتاب "مراقبت و نگهداری از نوزاد نارس"در جهت افزایش آگاهی والدین مخصوصاً به مادرانی که سابقه تولد نوزاد نارس ، تولد زایمان زودرس ، مادران مبتلا به سوء تغذیه ، مادران با نمایه توده بدنی کمتر از 18.5 ، مادران باردار دارای مشکلات دهان و دندان ، عفونت و ......یا مادران زایمان کرده ای که تولد نوزاد نارس دارند. تاکید کرد.

 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه