تاریخ : دوشنبه 22 مرداد 1397
کد 1279
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کارگاه آموزشی  با موضوع کنترل و پیشگیری از  دیابت و سرطان روده بزرگ  برای کارکنان اداره آب و فاضلاب  توسط گروه بیماریهای غیرواگیر و واحدآموزش وارتقای سلامت معاونت بهداشتی برگزار گردید .
در ابتدای جلسه کارشناس برنامه دیابت ، خانم رنجبری، ضمن بیان اهمیت بیماری دیابت و شیوع روزافزون آن به دلیل پدیده شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی افراد ، به عوامل خطر بیماری ، علائم ، راههای تشخیص و راههای پیشگیری از بیماری اشاره نمودند و همچنین عوارض ناشی از دیابت را توضیح دادند.
 سپس ایشان به اجرای برنامه خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی در افراد 30 سال و بالاتر اشاره نمودند و ضمن مهم شمردن برنامه ،خواستار مراجعه کارکنان محترم به همراه خانواده هایشان به نزدیکترین مرکز سلامت تحت پوشش خود شدند تا از وضعیت سلامت و میزان خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی خود مطلع شوند.
در ادامه خانم ملاباقری، کارشناس برنامه سرطان، در خصوص غربالگری سرطان روده بزرگ علائم و راههای  تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ و همچنین نحوه غربالگری آن در مراکز اشاره نمودند. با توجه به تغییر سبک زندگی سالم در جوامع شهری و روستایی ، فعالیت بدنی ناکافی ، عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی و افزایش چاقی در جوامع شهری و روستایی باعث افزایش سرطان گردیده است. در خاتمه در خصوص سرطان پستان و دهانه رحم به کارکنان بانوان آموزش های لازم ارائه گردید. 
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه