تاریخ : سه شنبه 5 تير 1397
کد 1245
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کارگاه آموزشی منطقه ای مدیریت بیماریهای غدد و متابولیک با حضور  رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت و درمان و کارشناس برنامه کشوری دیابت و با محوریت پیشگیری و کنترل دیابت در سالن اجتماعات مرکز آموزش بهورزی شهرستان مراغه برای کلیه پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی  برگزار گردید.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر مجتهدی ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ، ضمن خیر مقدم ، به اهداف کارگاه، اهمیت بیماری دیابت و روند فزاینده شیوع دیابت اشاره نمودند. سپس ایشان روند اجرای برنامه کشوری غربالگری و مراقبت دیابت روستایی و تداوم برنامه با اجرای برنامه پایلوت کشوری ایراپن در شهرستان را بیان نمودند و گزارشی از وضعیت شاخص ها و عملکرد دانشکده در این خصوص و در راستای اهداف سند ملی غیرواگیر ارائه دادند و در ادامه مشکلات اجرایی برنامه اعم از عدم امکان ثبت مراقبت دیابت توسط مراقب سلامت/بهورز در سامانه سیب ، محدودیت کیت های سنجش FBS ماهانه در مراکز محیطی و مشکلات مربوط به ارجاع و پذیرش بیماران دیابتی از سطح یک به سطح 2 درمان را یادآور شدند.
در ادامه خانم فاضلی ، کارشناس برنامه کشوری دیابت گزارشی از وضعیت بیماری دیابت و افراد پره دیابتی بعنوان اپیدمی جهانی، اجرای برنامه کشوری دیابت ، اهداف برنامه ، گروههای هدف، فرایند ارایه خدمت سطح اول جهت بیماریابی ، مراقبت ، دستاوردها و چشم انداز برنامه ارائه نمودند.
سپس خانم دکتر یار احمدی ریئس اداره غدد و متابولیک و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت و درمان بعد از بیان اهداف کارگاه ، نحوه نشخیص بیماری ، علایم ، عوارض ، درمان و مراقبت استاندارد از بیماران دیابتی و نحوه ارجاع را بطور کامل تشریح نمودند و ایشان آموزش را به عنوان یکی از ارکان مهم درکنترل بیماری دیابت ذکر نمودند.
در پایان جلسه سرکار خانم دکتر یار احمدی به سوالات پزشکان محترم پاسخ دادند .
  • واحد ارجاع دهنده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه