تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1394
کد 119
زندگی > سلامت - همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در مراسم افتتاح همزمان ۲ هزار و ۸۷۵ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرهای کشور گفت: خوشحال هستیم که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به رغم اینکه برایمان حاشیه می‌سازند ولی در متن مردم حضور پیدا کردیم و برای بیش از ۲۴میلیون ایرانی،‌ خدمات نوین سلامت ارائه می‌کنیم.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد حسن هاشمي كه در مراسم افتتاح تعدادی از این مراکز در استان البرز و منطقه مهدی‌آباد از توابع ساوجبلاغ سخن مي‌گفت افزود:‌ پايگاه‌هاي بهداشتي و مراكز جامع خدمات سلامت برای 24 میلیون نفر که 10 میلیون نفر از آنان حاشیه‌نشین و 5 میلیون نفر نیز در شهرهای زیر 50 هزار نفر زندگی می‌کنند با به كار گيري 9 هزار مراقب سلامت به مردم خدمات سلامت ارائه مي‌دهند.

وي گفت: حتی یک نفر از مراقبان سلامت رابطه مستقیم استخدامی با دولت ندارند بلكه مراقبان سلامت از طریق برون‌سپاری خدمات بکار گرفته شده‌اند و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت آموزش دیده است که هر کدام از آنها جمعیتی نزدیک به 3 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار مي‌دهند.

وزير بهداشت اظهار داشت: خدا را شاكريم که امروز نقاب از چهره پنهان حاشیه‌نشینانی که به مراتب شرایط شان بدتر از روستاهاست برمی‌داریم و اولین گروهی هستیم که در حوزه بهداشت محیط و سلامت حاشیه‌نشینان قدم برداشته‌ایم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برای راه اندازی پایگاه‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت يكهزار میلیارد تومان هزینه شده است گفت: این هزینه هر سال باید تکرار شود چراكه تحت پوشش قرار دادن جمعیت بقیه کشور، نیاز به حمایت دارد.

وي افزود: 18هزار خانه بهداشت با 17 هزار بهورز، وظیفه مراقبت از کودکان، مادران باردار، تغذیه و واکسیناسیون را بر عهده دارند و بهورزان علاوه بر این وظایف در توسعه روستاها و نیز بهداشت محیط نیز فعالیت می‌کنند و خدمات بسیار زیادی را به عنوان نیروهای خط مقدم در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از جمله فشارخون و دیابت انجام می‌دهند.

دكتر هاشمي به ايجاد مراکز جامع خدمات سلامت هم اشاره كرد و گفت: در این مراکز، علاوه بر خدماتی که در پایگاه‌های سلامت ارایه می‌شود پزشک، متخصص، كارشناسان بهداشت روان و تغذيه هم حضور دارند.

وزیر بهداشت از اهميت موضوع پيشگيري گفت و اينكه در اين حوزه، آگاهی بخشی و خود مراقبتي برای پیشگیری از چاقی و ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت ضروری است.

دكتر هاشمي گفت: سلامتی، نعمتی است که قدر آن را نمی‌دانیم و تصور می‌کنیم که هزینه کردن در این حوزه پول هدر کردن است در حالی که هزینه کردن در حوزه سلامت سرمایه گذاری است. هرچقدر انسان‌ها سالم‌تر باشند مولدتر هستند و از نظر اعتقادی نیز می‌توانند نسبت به انجام فریضه‌های خود عامل‌تر باشند.

وزير بهداشت اظهارداشت: کار وزارت بهداشت، برای پیشگیری از بیماری‌ها فقط توصيه کردن نیست بلکه عزم جدی داریم تا از ورود و مصرف روغن‌های مضر که باعث جرم گرفتگی دیواره رگ‌ها می‌شود، جلوگیری کنیم علاوه براين، کنترل مصرف نمک، مواد قندی و سموم غذایی نیز از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است.

دكتر هاشمي بر ضرورت همکاری‌های بین بخشی بين وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در امر پيشگيري از بيماري‌ها هم تاكيد كرد و از رسانه‌ها هم خواست كه در اين موضوع مهم دولت را ياري كنند.

منبع خبر:   www.hamshahrionline.ir