تاریخ : شنبه 19 اسفند 1396
کد 1181
به گزارش واحد بهبود کیفیت، به منظور افزایش آگاهی عموم و ارتقا سلامت جامعه، در تاریخ 14 اسفند 96 جلسه یآموزش همگانی آشنایی با ایکتر یا زردی نوزاد در محل سالن انتظار درمانگاه تخصصی برگزار گردید.

1-زردی فیزیولوژیک نوزادان :این زردی بعد از 24 ساعت اول تولد بروز می کند و بعد از گذشت 7تا 10 روز از بین می رود و سرعت بروز ان کمتر است.
2-زردی ناشی از شیر مادر :زردی ناشی از شیر مادر تقریبا در 20 درصد نوزادان رسیده که از شیر مادر تغذیه می کنند دیده می شود این نوع زردی پس از روز هفتم شروع می شود و برای 3 تا 10 هفته طول می کشد.
کلیه نوزادانی که دچار زردی می شوند حتی اگر حال عمومی کاملا خوبی داشته باشند لازم است در اولین فرصت توسط پزشگ معاینه شوند.درصورت بروز زردی ،مادر شیر خود را به دفعا ت بیشتری به نوزاد داده و از دادن آب قند و هر گونه داروی محلی به نوزاد خوداری نمایند.
مدفوع  و ادرار بچه های مبتلا به زردی با بچه های دیگر هیچ فرقی ندارد و نمی توان تشخیص از روی ادرار یا مدفوع را ملاک قرارداد و آزمایش خون بهترین راه است.
از عوارض درما ن نشدن زردی می توان به فلج مغزی ،عقب ماندگی ذهنی،حملات صرعی،اشکال در تعادل حرکتی ،ناهنجاریهای دندانی و ناشنوایی اشاره کرد که دیگر قابل درمان نیستند پس با مشاهده نخستین نشانه های زردی در کودکتان بلافاصله به پزشگ مراجعه منید.
در مورد نوزادانی که از نور فتوتراپی در منزل استفاده می کنند توجهات پرستاری لازم در منزل داده شد.
 
  • واحد ارجاع دهنده بیمارستان شهید دکتر بهشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه