تاریخ : دوشنبه 9 مرداد 1396
کد 1041
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کمیته ارتقاء سلامت جوانان با محوریت پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی ، با حضور نماینده فرماندار و رییس راهنمایی و رانندگی شهرستان مراغه و معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه و نمایندگان سایر ادارات مرتبط در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار گردید .

در ابتدای جلسه دکتر مجتهدی ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغهT ضمن تشریح اهمیت تشکیل این کمیته ، خاطر نشان کرد : مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی به دلیل تاثیرهای منفی زیاد بر روی خانواده ها بسیار مهم هستند و امروزه سلامت جوانان را جزء شاخصه های توسعه پایدار یک جامعه محسوب می کنند و توجه ویژه به این مولفه را جزء اولویتهای اصلی هر کشور برشمرد .
 ایشان ضمن تاکید بر این موضوع که دومین علت مرگ و میر در کشور ایران ، حوادث ترافیکی می باشد افزود : باید در شهرستان مراغه ، اقدامات اساسی در راستای کاهش بار مرگ و میر جوانان بعلت تصادفات انجام گردد تا از ناتوانیها و مرگ ومیرهای ناشی از آن پیشگیری نمود .

در ادامه این جلسه ، خانم سلطانی، کارشناس مسئول واحد سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی  با ارائه گزارشی از آمارهای شهرستان مراغه ، وقوع ۱۰-۱۲ نفر مرگ در سال را بطور متوسط ، میانگین آماری کشته های حوادث ترافیکی اعلام کرد و همکاری تمامی ادارات مرتبط را در زمینه پیشگیری از افزایش تعداد مرگ و میر تصادفات خواستار شد .

در بخش دیگری از این جلسه ، سرهنگ صادق زاده ، رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان مراغه ، با اظهار تشکر و قدردانی ویژه از کارکنان حوزه معاونت بهداشت به دلیل توجه ویژه به این موضوع و پیگیری های زیاد جهت برگزاری کلاسهای آموزشی ،به اوراق شدن ۷۴۰ دستگاه موتورسیکلت غیر قابل استفاده اشاره کرده و خبر از شناسایی نقاط حادثه خیر شهرستان مراغه جهت کاهش تصادفات داد.
ایشان برخورد قانونی با موتورسواران فاقد گواهینامه و بیمه را از اولویتهای پلیس برشمرد و یکی از مهمترین علل تصادفات در شهرستان مراغه را نبود روشنایی کافی معابر دانست  و خواستار همکاری شهرداری و اداره راهداری جهت اصلاح وضعیت موجود شد .
 ایشان با اشاره به تابلوهای راهنمای جاده ، توجه به قدیمی بودن تابلو ها ، توجه به ایمنی راهها را نیز جزء مولفه های پیشگیری از حوادث نام برد و فرهنگ سازی و آموزش را همگام با ارتقاء ایمنی جاده ها و معابر خواستار شد .

در ادامه جلسه ، سروان بابائیان ، رئیس پلیس راه مراغه خبر از برنامه ریزی لازم جهت اصلاح تابلوهای راهنمایی و رانندگی جاده ها داده و افزود : ۱۴ نقطه حادثه خیر جاده ای شناسایی شده و هماهنگی لازم جهت اصلاح آنها صورت گرفته تست ولی آموزش به عنوان یکی از ارکان مهم پیشگیری از حوادث محسوب می شود و چون بار تصادفات در مسیرهای روستایی است از ظرفیت دهیاران جهت ارائه آموزش به موتورسواران ساکن روستا استفاده خواهد شد .
 ایشان در ادامه افزودند : نباید جهت کنترل حوادث ترافیکی تنها به شیوه های سنتی اکتفا کرد و از ابزارهای پیشرفته کنترل استفاده کرد تا شاهر کاهش تصادفات و مرگ و میر بود .

سپس آقای محمودی ، نماینده محترم فرمانداری ویژه شهرستان مراغه ، آموزش را رکن اساسی و اصلی پیشگیری از حوادث برشمرد و برخورد جدی پلیس با موتورسواران متخلف را خواستار شد.
 ایشان ضمن تشریح شرح وظایف تمامی ادارات و ارگانهای مرتبط ، خواستار هماهنگی و همکاری و ایفای نقش بهتر و موثرتر تمامی ادارات شد .